350 gymnasieelever dyster i kunsten at anmelde teater

Foto: Mikkel Christensen/Aarhus Teater
Foto: Mikkel Christensen/Aarhus Teater

6. januar 2022 løb finalen på et nyt projekt af stablen på Aarhus Teater, hvor vinderne af TeaterAnmelderiet 2021/22 blev kåret. 350 gymnasieelever fra fire østjyske gymnasier har i løbet af efteråret dystet i at producere teateranmeldelser på forskellige platforme. TeaterAnmelderiet er et samarbejde mellem DMJX og Aarhus Teater, der også stod bag Gentænk Teateranmeldelsen i Kulturhovedstadsåret 2017 i Aarhus. Projektet fortsætter i næste sæson.

En ung stemme i kulturdebatten

Det unge danske teaterpublikum skal vækkes til live tidligt! Og næste generation af teatergængere og kulturforbrugere skal have de bedste forudsætninger for at se, forstå og fortolke scenekunst – og samtidig deltage aktivt og indsigtsfuldt i den kulturelle debat. Det var en af konklusionerne, som Gentænk Teateranmeldelsen, skabt af Have Kommunikation, DMJX og Aarhus Teater, nåede frem til i 2017.

TeaterAnmelderiet står på skuldrene af dette projekt og giver gymnasieelever indsigt i scenekunsten, hvor de skriver klassiske teateranmeldelser til print og remedierer dem på andre platforme. Og samtidig deltager de i kulturdebatten med en journalistisk, personlig og faglig stemme.

Annemette Wendelboe Løkke, dansklærer på Egaa Gymnasium, der deltager i TeaterAnmelderiet fortæller:

“TeaterAnmelderiet er en ny og frisk måde at arbejde med analyse og formidling i danskfaget. Analysearbejdet bliver kropsliggjort i en fed og højst elevaktiverende teaterworkshop, hvor teatrets fagsprog dramatiseres og grines ind, og elevernes formidling sættes under en skarp journalistisk no-bullshit lup. Yderst inspirerende for såvel elever som lærere.”

Styrke den kvalificerede kulturanmeldelse

I sammenfatningen af Gentænk Teateranmeldelsen blev det klart, at den kvalificerede kulturanmeldelse i medierne længe har været under pres. Dels på grund af økonomiske udfordringer på redaktionerne og konkurrence fra såkaldte ”hverdagsanmeldere” på sociale medier. DMJX og Aarhus Teater har etableret TeaterAnmelderiet for at inspirere en ny generation til at forny og højne den offentlige kultursamtale på alle de platforme, hvor danskerne måtte befinde sig.

Lektor i dansk og mediefag, Dorte Granild, Aarhus Statsgymnasium udtaler:

“Jeg vidste slet ikke, at teater kunne være sådan” – det var den spontane reaktion fra en 3.g-elev, da klassen var i teatret. Alt for mange unge véd ikke, hvad der gemmer sig bag teatrets mure. De skal opleve det. Og at de nu også får lov til at være skabende og møde teatret med deres personlige holdning, er en virkelig god idé. Traditionelt er de tilskuere og objektive analytikere. Jeg tror, at TeaterAnmelderiets blanding af faglig introduktion til teatrets sprog, teaterbesøg, skrivning, remediering og møder på tværs af skoler vil give eleverne teater-appetit. Det vil helt sikkert også give dem en dybere faglig og dannelsesmæssig indsigt i teatrets verden. Som dansklærer er det en velkommen mulighed for at arbejde med elevernes ”personlige stemmer”, faglige argumentation og remediering på en autentisk måde. What’s not to like?

Tilmeldingen til TeaterAnmelderiet 2022/23 er åbnet for skoler på ungdomsuddannelserne. Læs mere på aarhusteater.dk/teateranmelderiet

TeaterAnmelderiet er støttet af Aarhuus Stiftstidende Fond  

Previous articleMorten Münsters bestseller vækkes til live på Nørrebro Teater
Next articleEn kunstnerisk fortolkning af sagen om Kundby-Pigen