Åbne Scene. Foto: Godsbanen Aarhus

I torsdags den 10. oktober løftede Åbne Scene på Godsbanen i Aarhus sløret for deres profil og det kuraterede program af professionelle scenekunstprojekter i sæson 2020.

Åbne Scene byder i 2020 på et varieret og kurateret program af scenekunstprojekter. 14 forskellige scenekunstaktører vil i den nye sæson indtage Åbne Scenes blackbox med hver deres interessante udviklingsprojekt. I løbet af sæsonen vil publikum have mulighed for at få indblik i kunstnerens laboratorium og det, der ligger bag et værk eller en praksis. Som publikum inviteres man dermed ind i de kreative processer og i det æstetiske maskinrum.

Scenekunstnerisk bearbejdelse af rumforskning og astrofysik

Sæsonprogrammet lægger ud med scenekunstværket DARK MATTER fra den 6. til den 19. januar. DARK MATTER kan karakteriseres som et studie i scenekunstnerisk bearbejdelse af rumforskning, astrofysik og det ukendte, der omgiver os.

Den kunsteriske gruppe Auto;verk / AtomAct vil under sit ophold på Åbne Scene udvikle et lydligt og fysisk udtryk for kosmologiske fænomener heriblandt ‘dark matter’ og ‘dark energy’. Værket præsenterer en interesse for, hvordan naturvidenskaben kan fortolkes performativt og bidrage til scenekunsten. Gruppens arbejde tager udgangspunkt i kroppens celler, og hvordan de lyder, vibrerer og pulserer. Auto;verk / AtomAct, der skaber værket DARK MATTER, består af iscenesætter og performer Lene Kreilgaard, komponist og musiker Birgit Løkke samt lysdesigner Martin Danielsen Barnung.

Ideologier undersøges med afsæt i biens habitat

Fra den 21. til den 26. januar og igen fra den 8. til den 10. september kan man tage del i Danserkollektivet Fanclubs scenekunstneriske projekt BEE-ING. Med afsæt i biens levemåde og eksistens undersøger Danserkollektivet Fanclub strukturer til at være og virke sammen. Projektet udfoldes i fire forløb, hvoraf to af dem finder sted på Åbne Scene. Her vil Fanclub i selskab med inviterede gæster indenfor biologi, antropologi, biavl, lyd- og lyskunst afprøve forskellige tilgange til temaet. Publikum inviteres til at deltage i den løbende proces. De to andre forløb, som projektet består af, kan opleves på HAUT og Bybi i København.

“Take up space in a world that wants to shrink you” – Sofie Hagen

Den 28. januar til den 19. februar indtager Gunilla Lind Danseteater Åbne Scene med scenekunstprojektet SORRY NOT SORRY. For Gunilla Lind Danseteater udgør opholdet på Åbne Scene en eksperimenterende researchfase for SORRY NOT SORRY. Scenekunstprojektet er rettet mod unge 12+ år og udfordrer angsten for at fylde og optage plads i verden. I et miks af moderne dans, fysisk teater, eksperimenterende scenografi og “larmende” kostumer udfordrer koreograf Gunilla Lind vores måde at se på os selv og andre. I projektet medvirker de to dansere Josefine Ibsen og Shuli Nordbek Azoulay.

Undervandskoncert undersøger menneskerettigheden til kunst og kultur

Fra den 2. til den 12. marts kan man på Åbne Scene opleve projektet RETTEN TIL KUNST med undervandskoncerten AquaSonic af kompagniet Between Music. RETTEN TIL KUNST bygger på FN’s Menneskerettigheder, artikel 27, 1 og en overordnet idé om at gøre kunst tilgængelig for flere. Between Musics undervandskoncert AquaSonic er undersøgelsesobjekt for spørgsmålet: “Tilgodeser den infrastruktur, vi har på scenekunstområdet i dag, denne fundamentale menneskerettighed?”

Kollektiv skabelsesøvelse

Manuskriptforfatter og instruktør Thit Hvidtfeldt står bag scenekunstprojektet GYLDEN VASE, RÅDDEN FOD, som gæster Åbne Scene fra den 14. til den 27. marts. Projektet kan karakteriseres som en kollektiv skabelsesøvelse, hvor Thit Hvidtfeldt vil fodre deltagende kunstnere med ideer, som samtidig skal medvirke til, at de laver benspænd for hinanden. Projektet har til formål at udvikle et værk og samtidig lade de deltagende lære af hinandens praksis.

Åndedrættets krop og musik

BREATH er en performance med åndedrættet som omdrejningspunkt. BREATH kan opleves på Åbne Scene den 31. marts – den 4. april samt den 23. – den 27. juni og igen den 18. – den 22. august. Det er duoen dummykopf, som står bag performancen, og på Åbne Scene har de inviteret Aarhus Lungekor med ind i undersøgelsen af åndedrættet som et musikalsk og kropsligt udtryk. BREATH udforsker åndedrættet fra en lungepatients perspektiv og beriger musikken med de mange lyde, som disse åndedrag bærer med sig.

Sammenstilling af krop og objekt og en undersøgelse af begrebet skabelse

Fra den 7. til den 27. april kan man opleve projektet PRIMUS af koreograf Rønne Mai Svalholm. I PRIMUS ønsker Svalholm at undersøge begrebet skabelse. I projektet ligger et eksperiment med sammenstilling af krop og objekt – her bliver objektet heliumballoner. På scenen medvirker soloperformer og danser Sisse Lunøe.

Udforskning af de eksperimenterende musikgenrers publikumspotentiale

Den 25. maj – den 5. juni kan man deltage i udviklingen af pilotprojektet RECOMPOSED MUSIC MATTERS af Foreningen 458. Pilotprojektet er en skabelse af et skelsættende og uformelt koncertformat, der har fokus på at udforske de eksperimenterende musikgenrers publikumspotentiale. Missionen er at nedbringe afstanden mellem publikum og kunsten. RECOMPOSED MUSIC MATTERS udfoldes af komponist Allan Gravgaard Madsen og lydkunstner Morten Riis i selskab med elitemusikerne fra Ensemble Recherche.

Bevægelsesbaseret research om sammenbrud

Fra den 4. til den 16. august indtager Kassandra Productions Åbne Scene med deres projekt HUL I VIRKELIGHEDEN LAB; YOUR BODY ISN’T JUST YOU. Projektet er en devised, bevægelsesbaseret research om temaet sammenbrud. Projektet er et nyt nordisk samarbejde, som tager udgangspunkt i fysisk teater og dans. I værket undersøges samspillet mellem menneske og natur. Fie Adler Sandblad og Annika B Lewis står bag idé og iscenesættelse og medvirker samtidig i værket sammen med Michael Norlind. Camilla Ekelöf fungerer som dramaturgisk og koreografisk konsulent.

En undersøgelse af tegnsprogs kreative potentiale i et scenekunstnerisk udtryk

JuSTart præsenterer deres projekt GOING THROUGHÅbne Scene fra den 17. til den 29. september. Med GOING THROUGH undersøges tegnsprogs kreative potentiale i et scenekunstnerisk udtryk. I forløbet på Åbne Scene arbejder JuSTart med et dramatisk værk af Estelle Savasta, der kombinerer tegnsprog og talesprog. Hele projektets overordnede vision er at give døve og hørehæmmede lige muligheder for at opleve teater.

En refleksion om det komplekse fænomen at være menneske

På Åbne Scene fra den 1. til den 3. oktober kan man opleve værket UNISONS af Alice Martucci, Lea Vendelbo Petersen og Stine Frandsen. Projektet har tidligere gæstet Åbne Scene i sin skabelsesproces, men nu vender det tilbage i færdig form. Gennem dans, lyd og tekst åbnes op for et væld af forskellige lag, såsom følelser, tanker, relationer og bevægelser, som hele tiden former det komplekse fænomen at være menneske.

Udvikling af en scenisk SoWe-oplevelse til unge 14+

Teater Prisme byder på en særlig form for Forumteater med deres værk I DINE HÆNDER, der kan opleves på Åbne Scene den 5.- den 24. oktober. Værket arbejder med udviklingen af en interaktiv teaterforestilling om digital dannelse, der bl.a. stiller spørgsmål om netetik. Projektet udvikles i et feedback loop med unge fra målgruppen 14+, som derved er med til at bidrage til det sceniske materiale.

Et forsøg på at bekæmpe menneskets kedsomhed med koreografisk og performativ gruppeterapi

Fra den 3. til den 23. november kan det nordiske scenekunstkollektiv Bravo Tango opleves på Åbne Scene. OLD FANTASIES DIE HARD VOL I er deres dramatiske og koreografiske undersøgelse af menneskets længsel efter at undslippe sin tamme hverdag og genoprette forbindelsen til sin indre vilde natur og blive et dyr. I samarbejde med psykologistuderende fra Aarhus Universitet og Kaos Piloterne vil Bravo Tango udvikle et særligt terapiforløb, hvor kognitiv gruppeterapi kombineres med koreografiske og performative elementer.

En undersøgelse af luftdans og tyngdekraften

I løbet af sæson 2020 vil Sparrow Dance og koreograf Esther Wrobel gæste Åbne Scene med værket MYOPIC TIME. Her vil de udforske tyngdekraften med inviterede kunstnere og gæster. En maskine vil være med til at manipulere og og kontrollere mængden af tyngdekraft på kroppen.

Ud over disse scenekunstneriske projekter byder Åbne Scenes sæsonprogram for 2020 på forskellige festivaler og workshops bl.a. Spot Festival, DANISH+, Spor Festival og Litteraturexchange.

Læs mere om programmet og Åbne Scene her.