Foto: Rumle Skafte

Fredag den 6. maj har Teater Aarhus premiere på forestillingen OMSTIGNING TIL PARADIS. Et drama om utæmmeligt begær og uendelig kærlighed.

OMSTIGNING TIL PARADIS indbefatter én af teaterhistoriens mest moderne og komplekse karakter, Blanche Dubois, der 75 år efter første nedskrivning, stadig har fingeren på pulsen, når det kommer til de krav, der stilles til kvinderollen i dag. Stykket er ifølge Tennessee Williams først og fremmest en tragedie af misforståelser – hvor stykkets mesterligt fremskrevne arketyper på tragisk vis går fejl af hinanden.

Om forestillingen

Stella og Stanley Kowalski bor til leje i en kummerlig lejlighed, hvor livet går sin vante gang. Men en dag får de besøg af Stellas tonedøve storesøster Blanche DuBois, der er fuld af søforklaringer omkring omstændighederne for hendes ankomst. Men familieformuen er formøblet, og hendes gode ry og rygte, som skolelærer, er skandaliseret efter en affære med en ung elev. Blanche er en kvinde på randen af sammenbrud, og hendes livsløgne og sværmeriske snobberi får Stanleys frustrationer til at slå ud i lys lue. Da ordene slipper op, lukker han dæmonerne ud.

Centralt i stykket står Blanche DuBois, der i al sin menneskelige kompleksitet og tvetydighed er en af de vigtigste roller i nyere tids amerikansk teater. Hun er skiftevis charmerende og utålelig; lalleglad og gravalvorlig; optimist og pessimist; fascineret af og forfærdet over Stella og hendes livsvalg; fejlbarlig og foranderlig, som vi alle er.

Foto: Rumle Skafte

Dramatik fra øverste hylde

OMSTIGNING TIL PARADIS er dramatik fra øverste hylde om at ville hinanden det bedste, men ikke vide hvordan man gør det. Tennessee Williams har skrevet et mesterværk i komplette og komplekse arketyper, som hver især står krystalklart, om faren ved at holde begæret og drifterne i skak for længe. Om hvordan alle taler forbi hinanden, når ingen rigtig lytter. Og om hvad vi mennesker kan udsætte vores nærmeste for, hvis vi er under tilstrækkeligt pres. Instruktør Peer Perez Øian udtaler sig om værket:

”Da jeg blev spurgt, om jeg ville instruere Tennessee Williams, måtte jeg lige synke en gang, for han er en stor udfordring. Men den slags skal man af og til tage imod. Og Tennessee Williams er et eksempel på, at man nogle gange tror, man har en forståelse af et værk og en dramatik, men når man arbejder med det, bliver man overrasket over, at der sker noget helt nyt.

Alle skuespillere er på scenen gennem stort set hele forestillingen og fungerer bl.a. som lydspor, hvor de spiller sange og baggrundsmusik. Skuespillerne, der er vant til at bruge kroppen som instrument, får dermed i OMSTIGNING TIL PARADIS et konkret instrument i hænderne at forholde sig til. Det gennemgående band mimer settingen i New Orleans, hvor historien udspiller sig, og giver et levende og organisk udtryk til forestillingen.

OMSTIGNING TIL PARADIS spiller fra den 6. maj til den 4. juniTeater Aarhus Scala.

Billetter til forestillingen købes her.

Tidligere artikelCook Book: En rejse gennem Blågårdsgade
Næste artikelKulturpulsen med nye kulturanbefalinger