MEANINGLESSNESS af smykkedesigner og aktivist Susan Cohn. Foto: Bo Madvig.

I 2016 indførte den tidligere regering den såkaldte smykkelovgivning – en lov, som gav staten lov til at konfiskere smykker og andre værdigenstande fra flygtninge, der kom over grænsen. 

Mange stillede spørgsmålet om, hvad der var meningen med denne lov, og én af dem var den australske smykkekunstner og aktivist Susan Cohn. I sin egen forestilling Meaninglessness kommer hun selv med et bud på svaret. 

Forestillingen havde australsk premiere tilbage i august, men nu kommer den til Danmark, hvor den skal rundt på turné i hele landet og spille i alt 16 forestillinger. Den har Danmarkspremiere den 21. oktober i Rønne på Rønne Theater og har afslutning i Holbæk den 18. november. I København spilles den den 1. november og den 9. november på Teaterøen med deltagelse af internationale gæster.

Om forestillingen

Meaninglessness rejser spørgsmålet om smykkers betydning i vores liv. Forestillingens titel er en reference til Inger Støjbergs udtalelse om, at flygtninge kun blev frataget smykker, der var betydningsløse. 

I forestillingen involverer Susan Cohn publikum i en samtale om smykkers sociale, politiske og historiske betydning for at finde en vej til at forstå den vanskelige situation, som fordrevne mennesker er havnet i. Meaninglessness er en forestilling, der skaber bro mellem to kulturer – australsk og dansk – og mellem to kunstformer – scenekunst og smykkedesign. Forestillingen forsøger også at åbne publikums øjne for bedre at forstå de flygtede samt motivere publikum til at tage imod dem med imødekommenhed i stedet for frygt.

I forestillingen indgår en lille Meaninglessness-pin, som desuden er blevet indstillet til en designpris på London Design Museum.

Rejsen mod forestillingen

Da den australske smykkekunstner Susan Cohn, som selv er immigrant og smykkedesigner, i januar 2016 læste om den danske smykkelovgivning, blev hun så påvirket af den nyhed, at hun følte, hun blev nødt til at reagere. Derfor tog Cohn på en lang række researchture til Danmark for at forstå, hvordan en sådan lovgivning kunne opstå. Samtidig satte hun denne research i relation til de australske immigrationslove, der er strengere end de danske. Hendes undersøgelse af forholdet mellem dansk og australsk integrationspolitik indebar et ønske om at forstå det menneskesyn, der lå bag smykkeloven. Desuden ville hun gerne blive bedre til at agere i et miljø, hvor regeringsværdierne modstred med hendes egne. 

Cohn producerede i første omgang en performance talk i samarbejde med Danig Performing Arts Service. Performance talk’en blev bl.a. vist med stor succes på Kulturmødet Mors. Den skabte så meget genklang og debat hos publikum, at flere teatre ønskede at få den ud på turné i sæson 19/20.

Et regeringsskifte har ikke ændret på smykkeloven, da den stadig eksisterer. Selvom den kun er blevet taget i anvendelse ganske få gange, er Meaninglessness-projektet dermed stadig aktuelt. 

Læs mere om projektet, og hvor forestillingen spiller her. 

Se trailer til Meaninglessness nedenfor.