Foto: Søren Hasselgaard Skaanning

Det bliver som at høre sangene, som var det første gang. Sådan beskriver teaterchef Nikolaj Mineka musikken i Teatret Møllens kommende teaterkoncert Arbejder, hvor teatret sætter fokus på den ikoniske, røde sangbog: Arbejdersangbogen. Med det mener teaterchefen, der også er forestillingens instruktør, at de velkendte og klassiske sange, der er med i stykket, får nyt liv, når de undervejs bliver twistet i nye retninger.

I den nyeste udgave af Arbejdersangbogen, der udkom i 2015, er der i alt 180 forskellige sange med. De spænder bredt lige fra Internationale til Den røde tråd af Shu-bi-dua. Alle sangene kan selvfølgelig ikke alle være med i forestillingen, så holdet bag Arbejder har måtte frasortere en stor del af dem.

”Vi er endt på omkring 20 sange fra sangbogen, der er med i forestillingen. Det er en god blanding af, at vi gerne ville finde nogle af de sange, som er ikoniske, og som folk kender. Samtidig har vi også gerne vil finde nogle af de lidt mere smalle sange, som måske i højere grad peger ind i arbejderkulturen, og som ikke er så almenkendte,” siger Nikolaj Mineka.

Et samarbejde mellem to egnsteatre

Teatret Møllen er ikke alene om at producere Arbejder. Egnsteatret har allieret sig med kollegerne fra Team
Teatret i Herning, der blandt andet bidrager til forestillingen med skuespillerne Marie Vestergård Jacobsen, Stig Reggelsen Skjold og Line Vejgaard Kjær. Derudover medvirker også to musikere, Johannes Smed og Nana Schwartzlose, der står for forestillingens lydside.

Fra Teatret Møllen medvirker skuespillerveteranerne Connie Tronbjerg og Klaus Andersen. Der er dog ingen af de syv medvirkende på scenen, der som sådan har en hovedrolle. Den ære tilfalder selve Arbejdersangbogen, der er forestillingens centrale omdrejningspunkt.

”Det er Arbejdersangbogen, der er hovedpersonen. Derfor er noget af det, jeg også synes, der er spændende ved Arbejder, at det er en teaterkoncert. Her har du ikke en narrativ fortælling ligesom i en musical. Af den grund tror jeg, at folk kan tage lige så mange forskellige ting med sig hjem fra forestillingen, som hvis jeg bare viste dem bogen – fordi det er jo bogen, vi præsenterer. Dét gør vi så på en ny måde, og det, synes jeg, kun er en styrke,” siger Nikolaj Mineka.

En del af vores historie

Den første officielle udgave af Arbejdersangbogen udkom for efterhånden 100 år siden. Dengang hed den ”Socialdemokratiets Sangbog”. Udseendet har sidenhen ændret sig, titlen er rettet til det mere mundrette ”Arbejdersangbogen”, og indholdet er blevet opdateret ad flere omgange. Men selvom at det både er valgår og meget af baggrundsmaterialet har stærke rødder i det politiske landskab, så er det ikke det, der er
fokuspunktet i Arbejder.

”Arbejdersangbogen rummer en sangskat, som for det første sætter ord og musik på en arbejderkultur, der er en stor del af vores danskhed og vores danske samfund. Det er fuldstændig ligegyldigt, om du er arbejder, oplever dig selv som arbejder, er socialdemokrat eller højreorienteret. Tematikkerne og værdierne i
arbejderkulturen er noget af det, vores fællessamfund er bygget op på. Og det er enormt interessant,” siger Nikolaj Mineka.

Instruktøren påpeger desuden, at der ligger en vigtig pointe i, at
Arbejdersangbogen, foruden de klassiske arbejder- og protestsange, rummer en masse tekster, man i dag kunne kategorisere som almindelige danske sangtekster. Tekster, som du for eksempel også ville kunne finde i Højskolesangbogen.

”Hvis jeg viser Arbejdersangbogen til en liberal, vil han nok sige ”tag den væk”, men i virkeligheden er der enormt meget i sangbogen, der også er deres. Og det synes jeg, var interessant. Du har arbejderkulturen, som i hvert fald er en stor del af den danske historie, og samtidig har du noget, som også er alment dansk, selvom det har en politisk vinkel.”

Læs mere om forestillingen her 

 

Tidligere artikelDen amerikanske drøm krakelerer i GENERATION 9/11 på Betty Nansen
Næste artikelGeorge Orwells udødelige fremtidsroman opdateres med teaterforestillingen 2084