Canadiske Frédérick Gravel nåede kun at spille én ud af tre aftener med forestillingen ”Some Hope For The Bastards”. Foto: Lars Kjær Dideriksen.

Det var slut før det rigtig gik i gang

Aarhus’ dansescene Bora Bora nåede kun at vise én af i alt tre forestillinger med forårets store internationale satsning fra Canada – Some Hope For The Bastards. Så blev alle forestillinger i Danmark lukket ned.

– Det skar virkelig I hjertet at måtte aflyse de to resterende aftener med den canadiske forestilling.  Det var forårets helt store danseoplevelse. Men der var selvfølgelig ingen tvivl om, at det var det eneste rigtige at gøre, fortæller Jesper de Neergaard, kunstnerisk leder på Bora Bora.

Frédérick Gravels stort anlagte forestilling nåede at spille onsdag aften for en næsten udsolgt sal. Kapaciteten er 200 i Bora Boras store sal. Arrangement var derfor indenfor rammerne af regeringens daværende retningslinjer.

– Vi tog vores forholdsregler. Publikum blev lukket ind og sendt direkte op i salen for at mindske presset på foyeren, hvor der var placeret håndsprint flere steder. Enkelte publikummer havde også valgt at blive væk, hvilket vi har fuld forståelse for, siger Jesper de Neergaard. – Der er der faste procedurer med hensyn til refundering af billetter i forbindelse med aflysninger. Økonomisk vil det dog gå hårdest ud over kunstnerne, siger Jesper de Neergaard.

Stor økonomisk betydning for kunstnere

Det aktuelle behov for at aflyse forestillinger går også ud over Gunilla Lind Danseteater.

Det skulle have spillet Vanity Of Modern Panic V.O.M.P. på Bora Bora den 24. til 26. marts. Derefter er der flere forestillinger på programmet i april og maj.

– Vi håber naturligvis, at den nuværende situation kun går ud over så få forestillinger og kunstnere som muligt, men det er svært at spå selv om den nærmeste fremtid lige nu, siger Jesper de Neergaard.

Især tænker han på hvor stor betydning det kan få for kunstnerne.

Bora Bora har måtte aflyse og sende kunstnerne hjem Foto: Lars Kjær Dideriksen

– Kunstnere har ofte en indtjening, der varierer meget. Så dette får både stor betydning for deres daglige arbejde og deres økonomi. Vi vil forsøge at finde de bedste løsninger for de kunstnere, som vi har aftaler med om forestillinger, siger han.

Kunsterne fra udlandet er nu sendt hjem

Udover at vise forestillinger arbejder Bora Bora også med at give kunstnere mulighed for at udvikle sig og skabe nye forestillinger i kunstnerophold på Bora Bora og hos diverse partnere i ind- og udland.

– Aktuelt har vi haft den canadiske koreograf Simon Renaud og hans hold i Aarhus, hvor de nåede at arbejde i halvanden uge ud af deres to ugers ophold.

Koreograf Anne-Mareike Hess fra Bruxelles nåede også halvanden uge ud af fire ugers ophold. Hun var indlogeret  på Vestjyllands Højskole i Ringkøbing.

Hess og holdet blev sendt hjem torsdag den 12 marts, da skolen lukkede. “Vi har også måtte aflyse et helt ophold for den København-baserede koreograf Hilde Sandvold, der skulle have været i Norditalien her i marts. Det er alle sammen ophold og projekter, der har været planlagt længe og som er svære at ændre på kort sigt, siger Jesper de Neergaard.

Han tænker nu i alternativer, så det går mindst muligt ud over kunstnernes levebrød, og videre arbejde med deres forestillinger.

De udenlandske kunstnere i research-ophold i Aarhus og Ringkøbing er nu sendt hjem. Mens Bora Bora  med spænding følger udmeldingerne fra staten, kommunerne og diverse fonde i forhold til at kunne gå fremtiden i møde.