Foto: Det Kongelige Teater

MANUALEN & DE SYV DØDSSYNDER er to operaforestillinger i en. Dobbeltforestilling har premiere den 15. maj 2022 i Operaen. I Kurt Weill og Bertolt Brechts klassiker DE SYV DØDSSYNDER kan publikum opleve Nanna Øland Fabricius i hovedrollen. MANUALEN er skabt af komponist Louise Alenius.

En aften der undersøger grænsen for opera

De hyperaktuelle værker undersøger begge grænserne for opera, når tankevækkende og kontroversielle fortællinger om liv, død, smerte, vrede og misundelse får lov at  udspille sig gennem musikken på scenen.

I forestillingerne medvirker solister fra Den Kongelige  Opera, Det Kongelige Kapel, Det Kongelige Operakor, Dansk Danseteater og sangerinden Nanna Øland Fabricius.

Samfundsaktuelt emne som tema

MANUALEN behandler og undersøger emnet aktiv dødshjælp, og den er inspireret af debatten om den dømte, danske læge Svend Lings’ kontroversielle værk. Det er historien om en uhelbredeligt syg krop, der finder fred. Under forestillingen bliver Operaen omdannet til et  kæmpemæssigt legeme med bevidsthed, smerte og organer. Hovedrollen som Bevidstheden synges af Elisabeth Jansson med Sofie Lund Tonnesen i rollen som Døden ved sin side. Morten Grove Frandsen synger rollen som Manualen. De omkranses af den syge krops forskellige legemer og organer, der er underlagt bevidsthedens valg om at stoppe smerten for altid. Smerten synges af Det Kongelige Operakor, mens Håndens stemme kommer  fra Det Danske Pigekor. 

Louise Alenius er kendt for at skabe værker og kompositioner, der undersøger komplekse og svært tilgængelige emner. Hun har bl.a. skrevet dødsmessen ’Prequiem, som er et ritual for døende mennesker, der blev opført flere end 30 gange for terminale patienter af komponisten selv, ligesom hun står bag  kammeroperaen ’Silent Zone’, der tager livtag med incest. 

Nyfortolket klassiker

I anden del af forestillingen udfolder DE SYV DØDSSYNDER sig. Forestillingen forener sang, dans  og teaterkunst med toner fra Det Kongelige Kapel. Karakteren Anna består af to dele, den syngende og dansende Anna. Det symboliserer hendes to sider – og hendes indre kampe. 
I DE SYV DØDSSYNDER rejser Anna ud for at tjene penge til sin familie, der ikke har noget  hjem. Undervejs møder hun de syv dødssynder: Hovmod, gerrighed, utugt, misundelse, frådseri, vrede og dovenskab, som både frister og udfordrer hendes færd.  

Operaen er frugten af det stormfulde og epokegørende samarbejde mellem Weill  og Brecht i 1920’erne og 1930’erne, hvor teaterkunsten blomstrede i Berlin. I denne satiriske nytolkning forenes Weills musik med ny koreografi af Pontus Lidberg, mens Patrick Kinmonth skaber scenedesignet

Læs mere om forestillingen og køb billetter her.

Tidligere artikelRottefælden: Svendborg Sommerrevy er klar til ny sæson
Næste artikelSuccesforestilling vender tilbage under CPH STAGE