Lena Politowski

Det hele startede med en jonglør der proklamerede, at det var så nemt for ham at balancere snurrende tallerkener på pinde, at han kunne gøre det i blinde. Og det fik han så lov til. Oplev nervepirrende tricks, dyb alvor og kitschet dysterhed i forestillingen Der Lauf, som spiller hos DYNAMO Workspace den 25. & 26. marts.

Fuld af modsætninger

Der Lauf er en nycirkusforestilling fuld af modsætninger. Det mørke og dystre møder det glade og bekymringsfrie. Det fingerfærdige og forsigtige møder risikoen for fejl og smadrede porcelænstallerkener. Den professionelle artist møder publikum i et afhængighedsforhold, der er meget ulig anden scenekunst.

Her møder vi nemlig en jonglør med en spand over hovedet, som blindt kaster sig ind i en række eksistentielle eksperimenter, der leder ham ad ukendte stier. Med synet henlagt i mørke, må publikum hjælpe ham på vej.

Fra filosofstuderende til jonglør

Det er belgiske Guy Waerenburgh, der står bag forestilling, og som står på scenen, når han gæster DYNAMO Workspace. Waerenburgh startede sin jongleringskarriere ved at mødes med ’alle de andre hippier i parken’, som trænede deres cirkusfærdigheder i stedet for at gå i skole. Selvom det blev til en universitetsgrad i filosofi, var det nycirkusset, der trak i ham.

Og netop modsætningen mellem livet som filosofistuderende og autodidakt jonglør skinner igennem i forestillingen, der hele tiden opererer med modsætninger som en præmis. Guy Waerenburgh fortæller:

“Vi plejer at sige, at forestillingen er en blanding af David Lynch æstetik og det franske TV program, Intervilles (svarer til det danske Stormester, red.). Den er med andre ord meget dyster, samtidig med at være kitschet og kommerciel. Det præsenterer et sjovt paradoks, når vi spiller den for et børnepublikum. For de synes, den er enormt sjov, selvom vi altid er bekymrede for, om den bliver for uhyggelig.”

En forestilling med plads til fejl

Man fristes til at mene, at det er barndommens uskyld, der får det sjove til at træde i forgrunden for det ubehagelige. For Der Lauf behandler også et meget voksent og eksistentielt tema, nemlig evnen – og muligheden – for at fejle.

“Som jonglør satte risikoen for at fejle en hel del stress på mine skuldre. Det er ikke kønt at se en jonglør tabe sine bolde. Derfor skabte jeg en forestilling, hvor det er helt okay, at tingene går galt. For mig er jonglering mere som en drøm, hvor alt forløber perfekt, og jeg ønskede at skabe et sted med plads til humanitet,” fortæller Guy Waerenburgh.

Dybt afhængig af publikum

I Der Lauf får publikum i allerhøjeste grad lov til at lade sig rive med. Idet Guy Waerenburgh bevæger sig rundt på scenen og forsøger at holde seks tallerkener kørende på roterende pinde, uden at kunne se noget, bliver publikum aktive deltagere i forestillingens forløb, når de guider ham hen til dem, der er ved at tabe momentum:

“Jeg skal være forsigtig med ikke at være for dygtig – men samtidig skal jeg heller ikke gøre mig bevidst dårlig. Det skal være svært nok til, at jeg ikke lykkes uden hjælp fra publikum. Jeg har brug for dem,” fortæller han.

Der Lauf af Guy Waerenburgh vises fredag 25. marts og lørdag 26. marts kl. 20.00. Forestillingen præsenteres i samarbejde med C!CAF og Teater Momentum. Læs mere og køb billetter her.

Tidligere artikelArt in a Day: ny performancefestival udvikles af københavnske kunsthaller
Næste artikelDen Evige Ild på Odense Teater