Den evige ild
Morten Hemmingsen spiller hovedrollen i Den evige ild. Foto: Dennis Westerberg.

Forfatteren Ken Folletts evne til at sætte relevante livs-og kærlighedshistorier ind i et stort historisk univers har trukket skuespilleren Morten Hemmingsen til musicalen ”Den Evige Ild”.

Belleve Teatret indtager den 39-årige skuespiller nu hovedrollen som spionen Ned Willard. Det kan man opleve, når der fra den 1. marts er repremiere på den historiske musical.

Ken Folletts roman er dramatiseret af Sune Svanekier, Lasse Aagaard og Thomas Høg. Musicalen høstede stor succes i dens første opsætning i 2019.

Den evige ild
Morten Hemmingsen i “Den evige ild” på Bellevue Teatret.
Foto: Emilia Therese

Morten Hemmingsen er specielt optændt af skulle skildre de evigt aktuelle problemstillinger. Hvad er værd at gå i krig for, hvad skiller mennesker og hvor meget korrumperer magt?

Det fortæller han dette interview med Teaternyheder.dk

“Et kærligheds-drama med smukke menneskelige historier …”

”Min karakter, Ned Willard, har en dobbeltfunktion i forestillingen. Dels træder han ud og bliver forestillingens fortæller, dels spiller han rollen som rådgiver og spion for Dronning Elizabeth den 1″, siger Morten Hemmingsen.

I historien, der foregår i 1558 følger man en romance mellem Ned Willard og Margery Fitzgerald over et halvt århundrede.

Romancen indledes på et tidspunkt, hvor Europa vender sig mod Elizabeth den 1. af England. Et komplot er under opsejling. Dronning Elizabeth skal afsættes fra tronen. Istedet skal den skotske dronning Marie Stuart overtage magten.

“Historien er både et politisk drama, men også et kærlighedsdrama. Den har en masse smukke, menneskelige historier, og god musik”, fortæller Morten Hemmingsen.

“Dengang blev man brændt på bålet for sin tro ..”

Som Ned Willard må han tåle, at forholdet til hans store kærlighed fra Kingsbridge, Margery Fitzgerald er i fare. Dels søges det forpurret af hendes familie, dels umuliggøres det af politiske og religiøse modsætninger.

Den evige ild
“Den evige ild” Bellevue Teatret.
Foto: Emilia Therese

”Jeg startede med at læse Follets store roman. Det er værket, der ligger til grund for forestillingen. Derpå gik jeg ind i det materiale, som der er blevet dramatiseret til forestillingen”, siger skuespilleren.

“Det er superspændende at sætte sig ind i hvordan det har været at leve på den tid. Man finder jo ud af, at det var en barsk verden. Man kunne blive brændt på bålet for sin tro. Hvad enten man er katolik eller protestant gik man lidt på æggeskaller. Men man skal sætte sin fod ned for at finde sin vej, og der er en kamp om magten hele vejen igennem”.

”Så du forestillingen første gang, eller hvordan har du forberedt dig”?

”Jeg så ikke Den Evige Ild første gang, fordi jeg medvirkede samtidig i en anden forestilling. Jeg har heller ikke talt med Christian Collenburg der spillede rollen som Ned sidst. Jeg forstrækker at komme med mit eget bud på rollen. Det er klart, at der er et forlæg, som jeg skal gå ind i, men jeg prøver at give et frisk bud på, at tegne karakteren og hans relationer”, siger Morten Hemmingsen.

”Hvad tiltrak dig”?

”Jeg synes det er en spændende rolle, fordi Ned står i et dilemma. Han er spion, han har fingeren nede i alt og er tæt på magtens epicenter. Men selvom han gør det i den gode sags tjeneste kan magten korrumpere. Det er en balanceakt, der kan have vidtgående konsekvenser.  Ned Willard er med til at træffe nogle beslutninger om hvem der skal gå i krig mod hinanden og hvem der skal regere. Men hans beslutninger kan også vise sig at blive farvet af personlige interesser”, siger Hemmingsen.

Den evige ild
Morten Hemmingsen i “Den evige ild” Bellevue Teatret.
Foto: Emilia Therese

”Hvad er den største udfordring ved at lave sådan en forestilling”?

”At det er et stort maskineri, hvor vi fortæller meget på en begrænset plads og i en stor scenografi med store kostumer. Men vi satser hele tiden på, at få fat i den nære historie mellem personerne, så det ikke bare bliver pomp og pragt”.

Derfor er den Evige Ild relevant

”Kan man tage andet med hjem fra forestillingen end god musik og dramatisk underholdning”?

”Ja, det kan man godt. Det har jeg selv opdaget undervejs. Vi fortæller nogle historier, der stadig er relevante. Altså, hvad der skiller mennesker ad i forhold til kærlighed og religion, og hvad der er værd at gå i krig for”, siger Hemmingsen.

“Det er samme dilemmaer man møder i dag, som det var dengang. Det kan godt være, at vi har lidt mere afstand til det i dag, men det er stadig sundt at se nogle fortællinger, der siger: ”Tag stilling – ellers skrider jorden under os”. Jeg kan godt lide, hvis man kan kilde sådan nogle fornemmelser frem hos publikum”, siger Morten Hemmingsen.

”Hvad er dit forhold til Ken Follett”?

”Jeg kender hans univers, da jeg også medvirkede i Jordens søjler på Østre Gasværk Teater. Jeg beundrer hans evne til at sætte gode livs-og kærlighedshistorier ind i en kæmpe historisk kontekst. Som skuespiller er det smaddersjovt, fordi det ikke bare et tør historie. Der er virkelig noget at gå ind i. Follett skriver på en måde, der gør det meget nemt at se ind i karakterne, så man som skuespiller let kan se hvilken retning, de skal”.

Den evige ild
“Den evige ild” Bellevue Teatret.
Foto: Emilia Therese

”Forestillingen har mange sangnumre. Dyrker du også det privat”?

”Ja, jeg bruger det professionelt, når vi laver denne slags store forestillinger. Men jeg har også mit eget kreative laboratorium, hvor jeg laver min egen musik, når jeg har tid,” siger Morten Hemmingsen, der med Rockteaterkoncerten fra 2009, “Jagtvej 69” modtog Reumertprisen for bedste musik-teatershow.

Musicalen ”Den Evige ild” spiller på Bellevue Teatret i Klampenborg fra den 1. marts.

Man kan læse mere om forestillingen og bestille billetter her