Foto: Julienne Doko

I år foregår dele af DET FRIE FELTS FESTIVAL på Husets Teater, når festivalen løber af stablen i København 1.-5. november. Det Frie Felts Festival blev afholdt første gang i 2014 og har siden præsenteret over 70 værker fra Det Frie Felt. Det Frie Felt refererer til produktionsforhold, dvs. at værkerne typisk er produceret i et ikkeinstitutionelt regi. Denne syvende udgave af festivalen markerer også en udvidelse, da festivalen for første gang finder sted både i København og Aarhus.

Et opgør med heteronormativitet

AMOR KÆRLIGHED LIEBE LOVE af Cunts Collective, er en dekonstrueret rom-com og technomusical, der udfolder en række kritiske perspektiver på heteronormativitet og one-size-fits-all-mentaliteten i forhold til seksualitet, kærlighed og livsforløb. Vi følger Baby Pink og Baby Blue i deres fælles projekt: Kærlighed – gerne så autentisk og euforisk som muligt. De udtrykker et oprigtigt ønske om at elske hinanden for evigt, men taler alligevel konstant forbi hinanden. Baby Pink og Baby Blue befinder sig midt i det, der for dem ligner en drøm, der er ved at gå i opfyldelse, men som udefra snarere fremstår som et mareridt. Forestillingen skildrer på humoristisk vis paradokser i parforhold og andre slags kærlighedsrelationer.

Foto: Cunts Collective

Dystopisk musikteater

Danmarkspremiere på det musikdramatiske værk Metamorphosen. Titlen er hentet fra Richard Strauss’ værk af samme titel, der blev komponeret i de sidste måneder af 2. verdenskrig. Forbindelsen til Strauss’ værk ses i den tematiske og musikalske kobling med det forgangne århundredes rædsler. I denne moderne Metamorphosen befinder vi os i en dystopisk nutid, dybt påvirket af den nærværende klimakrise, spændt ud i et musikalsk univers med referencer til 1. og 2. verdenskrig. I værket kan man opleve nykomponeret musik, en sopran, en musiker og en dukke i menneskestørrelse. Desuden indgår der et ganske særligt elektronisk instrument, ondes martenot, udviklet af franskmanden Maurice Martenot i 1928. Instrumentet, der er det eneste af sin slags herhjemme og hentet til landet særligt til forestillingen. 

Foto: Sew Flunk Fury Wit

Queer performancekunst

DIGGING A GLITTERY GRAVE er en 3-timer åben performance-installation, hvor publikum inviteres ind som medskabere. Performerne Beck Heiberg og Charlie Laban Trier udfører sorgritualer ved løbende at (gen)opbygge scenen med materialer og genstande, der er konnoteret med en æstetik af nuttethed. Med denne æstetik udgør performancen kunstnernes bud på en non-konformitet i forhold til en ciskønnet forståelse af sorg, og insisterer skamløst på at eksistere med og at udfolde sine egne queer verdener og koder. Performancen beskæftiger sig med emner som repræsentation, synlighed og erindringer af transkønnede liv. Uden ord, men gennem handling og lydlandskaber, indgår de optrædende en unik kontrakt med deres publikum i det affektive sorgarbejde – og frembringer de glemte, ikke-levede, misforståede realiteter i transliv. Installationen vækker dog også den modstandskraft, glæde og skønhed der er i at leve som trans. Publikum opfordres til at se, optage og sende live fra installationen ved hjælp af et specialdesignet ansigtsfilter på Instagram @diggingaglitterygrave og på hjemmesiden diggingaglitterygrave.com.

Foto: Beck Heiberg & Charlie Laban Trier

Det Frie Felts Festival præsenterer i år forestillingerne i samarbejde med TOASTER på Husets Teater og Den Frie Udstillingsbygning samt på AFUK Scene i København, til januar kommer festivalen til Aarhus og spiller på Bora Bora, Åbne Scene og Kedlen på Godsbanen.

Læs meget mere om festivalen og se det fulde program på DET FRIE FELTS FESTIVALS hjemmeside og find dine billetter her.

Tidligere artikelJeppe Sand er ny teaterdirektør på Teater Momentum
Næste artikelWilhelm Hansens Fonden hædrer kulturpersoner med 8 millioner kroner