Foto: Cathrine Zorn

Vi forholder os til andre. Giver dem status, mens vi føler os tiltagende værdiløse. Vi måler, sammenligner, spejler, ser op til – og ned på – andre. Vi ser andre i øjnene og tænker mere over, hvad de ser end hvad vi selv oplever. Og når vi giver andre status, får de magt med i købet.

Vi bliver kort sagt nødt til at tage fra os selv for at give til andre.

Et nyt tag på Dostojevskij

Dramatiker Line Knutzon og instruktør Elisa Kragerup har sammen skabt en særlig nyfortolkning af Dostojevskijs hasardroman SPILLEREN. Forestillingen sætter fokus på de idiotiske krumspring, vi gør, for selv at føle os som vindere. Og især, når vi er i selskab med andre, der har højere status. De to kvinder viser os råt, hvad vi er villige til for status.

Dostojevskijs roman fra 1866 handler egentlig om hasardspil. I Knutzon og Kragerups nyfortolkede version er vi alle brikker i et spil, som vi selv har skabt. Vi har således sammen defineret, at noget er mere værd end andet. Vi forholder os til andre, og vi giver dem status. Vi ser derfor en stigende tendens til, at mennesket føler sig værdiløst i de rammer:

Vi er i en verden, der forveksler menneskets værd med statussymboler. Penge, ungdom, skønhed, adgang til sex, succes på jobbet. Markører, som er med til at fortælle omverdenen, at du er noget værd. I hvert fald i den verden, vi har bygget op, siger Kragerup og fortsætter:

Denne fejlagtige forveksling af statusmarkører og menneskeværd. Hvordan vi alle sammen spiller spillet. Den og det er spændende at udforske!

Et luksusliv med lav selvtillid

Håbet og drømmen om den store gevinst. Spil har alle dage haft en krog i menneskeheden. Et quick fix, der kan betale regningerne, gælden eller sørge for en fribillet til livet på 1. klasse. Meget har ændret sig siden Dostojevskijs udgivelse i 1866, men jagten på penge og statussymboler er den samme.

I SPILLEREN inviteres publikum med til spillebyen Roulettenburg, hvor man møder en flok mere eller mindre rige europæere rundt i en luksuriøs spa og bruger penge i spillehallen (Tammi Øst, Anders Budde, Simon Bennebjerg, Niels Ellegaard, Stine Schrøder Jensen, Zaki Nobel Mehabil, Kitt Maiken Mortensen, Maria Winther Nørgaard og Adam Schmidt). Men mellem dyre møbler og hurtige hænder gemmer sig konturerne af menneskelig armod. Tiltrækkende eller trist – måske endda komisk?:

Det er især når vi er i selskab med andre, der har højere status, at vi gør idiotiske krumspring for at føle os som vindere. Som ligeværdige. Det er ikke altid kønt, men det er sjovt at betragte udefra. Og lidt tragisk, fortæller Knutzon, der ofte høster roser for sin humoristiske og dødærlige måde at skildre mennesket på.

For hvor meget er vi villige til at spille spillet? Hvor vilde indsatser vil vi lave for at holde vores verden og vores magt ved lige? Hvem bliver vi, når der rykkes ved rangordningen i selskabet? Hvem spiller spillet bedst? Og kan man overhovedet vinde? Det er netop dét, SPILLEREN vil udstille.

Hør mere om SPILLEREN fra dramatiker Lise Knutzon (og Tammi Øst) her:

SPILLEREN iscenesættes på Betty Nansen Teatret fra den 6. oktober.
Læs mere om forestillingen og køb billetter her
Tidligere artikelDansk Teaters 300 års jubilæum fejres med Jeppe på Charlottenlund Slot
Næste artikelBjörks musik udfoldes i en unik dobbelt-danseforestilling