Haunted by the Future
Foto af Søren Meisner

Verdens første Augmented Reality mobil-app-teateroplevelse er nu skabt – måske er det fremtidens digitale teater? Mens COVID-19 har holdt samfundet lukket, er teatret Sort/Hvid og produktionsselskabet Khora Virtual Reality gået sammen om at skabe en virtuel teaterform i app-format. Resultatet kan nu opleves i appen HAUNTED BY THE FUTURE, som fortæller en spøgelseshistorie gennem din telefon.

Du står i din stue. Du holder din telefon frem for dig. Gennem kameraet ligner alt sig selv. Men pludselig begynder noget af flimre på skærmen. Du aner en skikkelse. Et spøgelse. Og så begynder en pigestemme at hviske til dig …

HAUNTED BY THE FUTURE er resultatet af et eksperiment mellem Khora Virtual Reality og teatret Sort/Hvid. Gennem coronanedlukningen har de arbejdet sammen om udviklingen af et digitalt teaterformat. I en app, som kan downloades til smartphones, får publikum en helt ny form for teateroplevelse i deres eget hjem. Via appen interagerer fiktionen med de reelle opgivelser, som publikum befinder sig i. Karaktererne i fortællingen bevæger sig virtuelt rundt i publikums egen stue og taler direkte til dem. HAUNTED BY THE FUTURE er et eksperiment, og arbejdet med at forfine og udvikle oplevelsen kunne sagtens fortsættes for at udvikle helt nye digitale teaterformater i fremtiden.

Digital teaterform til en pandemisk tidsalder

Sort/Hvids kunstneriske direktør Christian Lollike har længe gerne ville arbejde med de virtuelle og augmenterede digitale formater, som Khora Virtual Reality er specialister i. Lockdown var en oplagt lejlighed til at prøve samarbejdet af og eksperimentere med udviklingen af et digitalt format. Udvidelsen af teatrets kunstneriske virkefelt blev muliggjort af en bevilling fra Statens Kunstfonds pulje ’Sammen om kunsten,’ som er målrettet kunstnerisk udvikling under de forandrede vilkår, pandemien har bragt med sig.

“Vi forestillede os et format, der brugte teknologien til at flytte historien ind i publikums hjem. På en måde blev værket inspireret af den her indespærrede situation, som vi har befundet os i on-off siden marts 2020. I Haunted by the Future er publikum ikke bare hjemsendt; de er også hjemsøgt,” siger Christian Lollike, der står bag manuskript og instruktion af app-forestillingen.

En ny metode til et nyt format

Med denne ambition udviklede der sig langsomt et manuskript, som skulle spille sammen med de teknologiske muligheder. Mange spørgsmål meldte sig undervejs: Skal handlingen animeres eller optages som film? Skal publikum besvare spørgsmål undervejs? Skal appen have adgang til publikums billeder og oplysninger, så de kan bruges aktivt i oplevelsen? Hvor længe kan sådan en oplevelse vare uden, publikum får ondt i armen af at holde telefonen frem for sig?

Resultatet af pilotprojektet er en hybrid mellem digital film og teater, som varer ca. ti minutter. To skuespillere giver liv til handlingens spøgelser, som er optaget på green screen til såkaldt volumetrisk video. Herefter har Khora Virtual Reality animeret effekter, tillagt filtre og skabt et lydspor, som forstærker gyserfortællingens uhygge. Endeligt skal publikum selv aktivere fortællingen i deres eget hjem.

Et format med internationale perspektiver

“Det ligner ikke noget format, som vi tidligere har lavet eller set andre steder. Vi har prøvet helt nye teknologier af, som man ikke har brugt til historiefortælling før – og slet ikke i app-form!,” siger Simon Lajboschitz, der er CEO for Khora Virtual Reality.

Han mener, at den digitale og filmiske teaterform ikke blot er en måde at producere teater på i en exceptionel lockdown-situation, men kan blive et forlæg for en international og mere økonomisk bæredygtig teaterproduktion.

“En app kan distribueres til hele verden med et klik. Det er også derfor, at vi har optaget Haunted by the Future på engelsk. Man kunne lave hele serier i dette format med korte, intense oplevelser, der forvandler dit hjem til en scenografi for et interaktivt teater. Forestil dig en eksportsucces på linje med danske tv-serier. Det er helt nyt land for teatret, der ofte er meget lokalt forankret, men omvendt dyrt at producere,” siger Simon Lajboschitz.