Forestillingen SEX skaber ny grobund for intimitet og grænser

Foto: Sofia Stål

Skyld, skam, lyst, ulyst, køn, begær, forelskelse og grænser. Sex kan være besværligt, grimt, smukt og ikke mindst grænseoverskridende. Forestillingen SEX handler om venskaber, forelskelse og ikke mindst alt det udenom og rundt om sex. Hvordan taler vi – og særligt hvordan taler vi ikke – om de følelser der følger med, når vi indgår i nære relationer med andre?

På scenen bevæger Clara Dessau sig alene. Dækket af slim. I en sort top og matchende trusser. Hendes rolle Cat kulminerer i en afsluttende scene, hvor hun søger at blive forelsket i sig selv.

Vi sidder i hendes garderobe, da hun fortæller mig, at det jo er en ret radikal ting at kaste sig ned i en slimklat:

– Det er meget symbolsk, kan man sige. Jeg har hele tiden forstået symbolikken i det. Der er helt klart et eller andet slip der. Slimen har generelt hele tiden været en del af forestillingen. Temaet har ligesom været det der med slim, sekret, skam og befrielsen osv. Jeg ser det nu, som en ret stor befrielse, at jeg kan kaste mig ned i det der slim til sidst, påpeger Clara og smiler.

Foto: Zuhal Kocan

Fra tv-serie til forestilling

Allerede før Leo Mendes blev færdiguddannet, kunne de tilskrive sig titlen som konceptudvikler og forfatter bag den anmelderroste ungdomsserie Sex (2020) på TV2 PLAY. Med SEX på Aveny-T debuterer Leo Mendes denne gang på teatret som instruktør og dramatiker. Ifølge dem, handler det om at skabe en indre genkendelighed i publikum. Fiktionsarbejdet har således handlet om at skabe en vis naturalisme i forestillingen.

Clara Dessau har tidligere på året arbejdet med både Leo Mendes og Nina Rask under optagelserne af kortfilmen Er det nu (2023), hvor de arbejdede med en ret intim scene:

Vi kendte derfor hinandens kroppe. Vi havde ligesom allerede haft de der snakke: Hvor må jeg røre ved dig, og hvor må jeg ikke? Grænsesnakken havde vi derfor etableret, fortæller hun.

Dessau har således før arbejdet med Mendes’ instruktion, hvorfor hun kender deres sprog:

– For at vi alle er trygge kræver det især at instruktøren har et sprog for det, og det har Leo virkelig. Det gør at man tør og er tryg ved at læne sig op ad det. Leo gør rummet tydeligt og klart, mange instruktører kan have berøringsangst for de her ting, desværre – hvor det nemt kan blive akavet. Der gør Leos tydelighed det bare rigtig nemt at være i rummet. Så ved vi også nemmere, hvordan vi sætter grænser, pointerer hun.

Og lige netop grænser, er en stor del af forestillingen.

De intime scener

I forestillingen rører skuespillerne ikke ved hinanden under de intime scener. De bevæger hånden over hinanden 10 cm fra kroppen, hvor der i scenen mellem Dessau og Rask også optræder et skinnende lys fra deres hænder. I prøvelokalerne har holdet prøvet diverse ting af, simpelthen for at skabe den bedst mulige visualisering af grænser, intimitet og følelser:

– Vi har prøvet alle mulige ting af i prøverummet. Så vi har faktisk rørt langt mere ved hinanden end vi gør nu i forestillingen. Vi har også arbejdet ret meget med, hvordan intimscenerne kan se ud uden berøring både æstetisk, men også som medie. Vi har selvfølgelig også haft nogle klare aftaler ift. de intime scener. Sådan helt nøgternt om vi, når vi har gennemspilninger, skal kysse. Når vi har koreograferet scenerne, har vi derfor ikke fysisk kysset – det har vi ventet med til vi skulle se det hele sammen. Derudover har der bare generelt været klare aftaler, fortæller Dessau, inden hun holder en kort tænkepause og fortsætter:

– Vi har for det meste været i rummet alle sammen. Fx når jeg har været på scenen hele tiden, har mine medspillere fysisk været med på scenen og kigget på og nogle gange bare siddet og slappet lidt af. Så vi har stort set været sammen i rummet hele tiden. Det har derfor været et forholdsvist åbent rum, hvis der er nogen der har oplevet noget, så har de også sagt det, afslutter hun.

Foto: Zuhal Kocan

At kunne stole på sig selv og sine medspillere

SEX sætter fokus på sprogets og narrativets kraft – for den, der fortæller historien, er også den, der definerer den virkelighed, der opleves. Alle karaktererne føler sig forkerte og er fanget i egne og andres forventninger om, hvordan de bør have det i deres nære relationer – uanset om det er romantiske, seksuelle eller venskabelige.

Clara Dessau står på scenen i 1 time og 20 minutter, hvorfor hendes ageren hele tiden er i fokus. Heldigvis har hun længe været sulten på at lave teater, da hun førhen primært har medvirket i kortfilm, kunstperformances og serien Lover (2020) på DR:

Det har været et stort arbejde at skulle være på scenen hele tiden. Jeg har heldigvis været så sulten på at lave noget teater. Så jeg har også været sådan helt svampeagtig, fortæller Clara og suger ind som en svamp. Hun fortsætter:

– Jeg er kun nogle gange blevet sådan fysisk udmattet. Mentalt har jeg virkelig været klar på at stå derude hele tiden, og været ligeglad med hvem der sidder i salen. Det har været meget befriende egentlig. Jeg stoler så meget på de andre, og jeg stoler så meget på Leo og hvad de vil fortælle. Det har også fjernet lidt fokus fra, at jeg skulle gøre det godt hele tiden. Den følelse kan jeg sagtens få, men Leos sprog har ligesom gjort det hele til en kollektiv følelse, som er meget rar for ens selvværd.

En forestilling med et formål

Forestillingen SEX stiller som sagt skarpt på sex og alt det udenom og rundt om. De grænseoverskridende elementer og ikke mindst de smukke øjeblikke der kan opstå mellem mennesker i intime og nære relationer.

For mit vedkommende og generationer både over og under har seksualundervisningen i folkeskolen ikke givet plads til personer eller handlinger, der ligger uden for den binære kønsforståelse. Forestillingen SEX er således et banebrydende eksempel på, at sex ikke blot er en parringshandling, men indeholder alt lige fra skyld, skam, lyst, ulyst, køn, begær, forelskelse og grænser:

– Jeg er meget stolt af at være en del af en forestilling, der har det her tag på sex, grænser osv. Jeg kunne nemlig godt selv have tænkt mig at se noget – anything – et magasin eller hvad som helst, bare noget der handlede om det. Jeg kan huske at have læst noget i et magasin, hvor det mere var tips til, hvordan man gav et blowjob. Det hele handlede om, hvordan man skulle tilfredsstille en anden. Det var enormt skamfuldt det hele og hemmeligt – og pinligt. Jeg synes det er enormt vigtig, at nogen snakker om det her til unge mennesker, påpeger Dessau, inden vi afrunder vores samtale og går hver til sit ud i novemberkulden.

Foto: Zuhal Kocan

SEX spiller frem til lørdag den 10. december på Aveny-T.

Find skolemateriale, billetter og læs mere om forestillingen her.

Previous articleGuide til årets juleforestillinger
Next articleFreja Larsen: “Eventyrteatret er en del af mig”