Foto: Rumle Skafte / Aarhus Teater

100 SANGE er blevet kaldt en ønskekoncert til verdens undergang. Seks skuespiller-studerende fra Den Danske Scenekunstskole i Aarhus folder vingerne ud i ny præsentationsforestilling om at komme helt tæt på livet, når døden banker på – og om at indse, at vi har intet og alt til fælles. Forestillingen havde premiere på Aarhus Teater Stiklingen 8. maj, og kommer til Folketeatret 6. juni.

Eksistentiel forestilling om livets skrøbelighed

Vi befinder os på en togperron en september morgen. Perronen er fyldt med mennesker midt i livet, der alle skal med toget. En skal til begravelse, en anden til jobsamtale, en tredje på ferie. Fire minutter efter blæser konduktøren i sin fløjte – i banegårdscaféen taber servitricen Sally en kop, der går i tusinde stykker, og i samme øjeblik da hun ser ud gennem caféens vindue, eksploderer toget og hele verden sættes i brand

Forestillingen udspiller sig i de fire minutter inden braget kl. 08:55. Historier om passagerernes drømme om kærlighed, tvivl og håbefulde møder fortælles. Fortællingerne overlapper og gentager sig selv. Som i omkvædet til de popsange, der kører.

100 SANGE er et stykke, som kommer til at være aktuelt lige så længe, der findes mennesker. Grundlæggende tager Schimmelpfennig pulsen på noget, som vi alle kender til, men som ingen af os kan beskrive – nemlig livets ophør, døden. Men samtidig med at stykket kredser om døden, er det en forestilling fuld af livslyst og vitalitet – en hyldest til livet. Det kan lyde banalt og simpelt, men er i virkeligheden komplekst og spændende. Måske netop som en god popsang” , fortæller instruktør Viktor Tjerneld

Foto: Rumle Skafte / Aarhus Teater
Foto: Rumle Skafte / Aarhus Teater

Morgendagens stjerner

100 SANGE er et rekviem skrevet af tyske Roland Schimmelpfennig, der er den mest spillede moderne dramatiker i sit hjemland og en af Europas førende. Peter Weiss har oversat, mens svenske Viktor Tjerneld, der senest har lavet SPEJLMANDEN på Mungo Park og ET JULEEVENTYR på Nørrebro Teater, står for iscenesættelsen. Scenografi og kostumer skabes af Katrine Gjerding, der også stod for scenografien til præsentationsforestillingen HVAD VI TALER OM, NÅR VI TALER OM KÆRLIGHED på Aarhus Teater i 2017. Til 100 SANGE har hun ladet sig inspirere til kostumerne af billeder af mennesker midt i livet pludselig dækket af støv og murbrokker på vej ud af World Trade Center på 9/11.

Du kan læse meget mere om forestillingen her.