EN USYNLIG MUR. Portrætbillede af Dora Cheng. Pressefoto.
EN USYNLIG MUR. Portrætbillede af Dora Cheng. Pressefoto.

Siden covid-19 brød ud i den kinesiske Wuhan-provins i 2019 og spredte sig til resten af verden, er xenofobiske holdninger mod asiater blusset op over hele kloden. Denne erfaring med anti-asiatiske holdninger fik den kinesiske dramatiker Dora Cheng til at skrive hørespillet EN USYNLIG MUR. Nu præsenterer Nydanskeren Jimbuts Kulturforening for første gang hørespillet EN USYNLIG MUR på dansk.

Oplev hørespillet derhjemme

Mens covid-19 stadig dominerer store dele af samfundet og mange kulturoplevelser fortsat er lukket ned, er det her et kulturtilbud, der kan opleves upåvirket af restriktioner. EN USYNLIG MUR kan nemlig høres ganske gratis på Soundcloud hjemme i din egen stue, mens pandemien fortsætter udenfor. Du kan streame stykket her.

Dora Cheng er født i Kina og er nu bosat i Tyskland. Stykket tager udgangspunkt i hendes egne erfaringer med xenofobi og fordomme som immigrant i Tyskland, særligt efter coronaens udbrud. EN USYNLIG MUR beror på stykket CORONA – Can ́t Obtain Realities Oh Not Allowed (2020) af Dora Cheng, der er skrevet på tysk, og der indgår kinesiske og engelske passager i teksten.

Nu præsenteres hørespillet på dansk med skuespillerne Elleha Lack, Emil Blak Olsen og Xu Wei. Stykket er oversat af Gritt Uldall-Jessen og Jimbut Jun Feng (CHN/DK).

En usynlig mur - Et hørespil af Dora Cheng
En usynlig mur – Et hørespil af Dora Cheng. Grafik: Max GPS (CHN).

Bekæmpelse af vold mod asiater

I EN USYNLIG MUR skildres Tysklands tilsyneladende tolerante men, ifølge Dora Cheng, ikke- accepterende holdning til (asiatiske) indvandrere. I stykket udpeges en kinesisk arbejdsmigrant af en tysk ikke-migrant som værende en af ”dem”, der har bragt COVID19-virus til landet, og beskrives som en ulækker og farlig smittebærer.

Dora Cheng fortæller, at i dén mangel på accept skal findes behovet for et stykke som EN USYNLIG MUR:

“Det er selvfølgelig på grund af den vold, som mine venner og mig selv – alle med asiatisk baggrund, har været udsat for i Tyskland og som vi – i den tidlige fase af epidemien tilbage i januar 2020, da vi lærte, at der var noget, der hed Covid-19 – har forsøgt at bekæmpe.”

“Et stykke tid derefter oplevede jeg, at når jeg gik på gaden med mundbind på, at folk stirrede på mig på en mærkelig måde, ikke sådan som de plejer at gøre, hvor de bare stirrer, men nu tog de deres hænder op for deres mund, som om de var i en tilstand af forfærdelse, som om de lige havde opdaget min eksistens og at den bragte deres liv i fare.”

“Jeg skal være langt mere modig nu end tidligere for at turde gå på gaden, selv om jeg har lært som en person med asiatisk baggrund både at kunne være blid og hård i attituden i løbet af de år, jeg har boet i Tyskland,” fortæller Dora Cheng.

Dialogen skal mindske fordomme

På trods af den anderledes behandling af asiater efter starten på corona-pandemien, er Dora Cheng varsom med at italesætte det som racisme.

“Jeg vil nødigt betegne det som “racisme” eller “diskrimination”, fordi det er alt for let at forenkle det, der foregår, som det. I modsætning til de mennesker, der behandler mig som et rumvæsen, har jeg stadig min empati med dem. Men det er tid til at tale og skrive om det,” fortæller Dora Cheng og supplerer:

“Som jeg diskuterer i stykket, er der alt for mange stereotyper ude om Kina og kinesere, og de er blevet udbredt og gentaget gang på gang i både europæiske og amerikanske medier. Jeg bliver ofte spurgt, når jeg møder folk, der er 40 +: Har folk i Kina overhovedet nogen menneskerettigheder? Har de lov til at tale om politik i offentligheden?”

Til at bekæmpe fordomme og forenklinger er det ifølge Dora Cheng vigtigt med dialog og forståelse mellem mennesker, og her spiller sproget og litteraturen en vigtig rolle:

“Jeg har selv erfaret, at min praksis på tværs af kulturer er blevet kraftigt udviklet ved at læse og skrive på tysk, engelsk og kinesisk. Det tog mig flere år at bide mig fast i sprogene, og kampen fortsætter stadig. På baggrund heraf vil jeg sige, at folk aldrig bør miste deres nysgerrighed, altid bør flytte til forskellige lande, når det er muligt, og hele tiden tilegne sig nye færdigheder. Der er ingen genvej for dig til at komme til at kunne forstå noget; du ville aldrig indtage noget, hvis du ikke opmuntrer dig selv til at være blive en del af det,” siger Dora Chang.

Tidligere artikelEn kunstnerisk fortolkning af sagen om Kundby-Pigen
Næste artikelRanders Teater modtager 500.000 kr. fra Omstillingspuljen