Foto: Birk Thomassen

I morgen har teaterforestillingen Ren Hang In Peace R.(H.)I.P premiere. Den handler om den internationalt anerkendte kinesiske kropspositive fotograf og LGBTQAI+-person, Ren Hang. I manuskriptet har Gritt Uldall-Jensen og Jimbut Jun Feng læst sig ind i den nationalt kendte kinesiske spøgelseshistorie, som de herefter har omskrevet og gjort homoerotisk.

Ren Hang kæmpede en indre og ydre kamp med både censuren i Kina og egen depression for at synliggøre sin fotokunst, da det ikke er lovligt i Kina at skildre eksplicit nøgenhed inden for kunst og kultur.

Nytænker ældgammel spøgelsesfortælling

Det er den kinesiske spøgelseshistorie ‘Studenten og maleriet’ fra The Painted Wall i Strange Tales From A Chinese Studio (聊斋志异), der stammer helt tilbage fra Qing-dynastiet. Dens tidligste udgivelsesdato er dateret tilbage til år 1740, og omhandler en ung students affære med et kvindeligt spøgelse, som i dramatikernes version er lavet om til et mandligt spøgelse. Den unge mandlige student bliver suget ind i et maleri, hvor han bliver forført og har elskov i flere dage med et – i denne version mandligt – spøgelse, men bliver efterfølgende jaget ud igen af en vagt fra denne ”kærlighedens og inspirationens verden”, som studenten selv beskriver det efterfølgende.

”Vi gjort ældgammel kinesisk kulturarv homoerotisk i bedste Ren Hang ånd. Han forsøgte selv med sin kropspositive fotokunst at skabe et frirum i Kina”, siger Gritt Uldall-Jessen og Jimbut Jun Feng. 

Kinesiske spøgelseshistorier kaldes Liaozhai historier eller haunted fiction og omhandler menneskers kamp mod spøgelser. Der indgår i alt tre spøgelseshistorier i forestillingen, der er tænkt som et metalag for Ren Hangs indre og ydre kamp med censur i Kina og egne depressioner. 

Scenen er et udtryk for Ren Hang’s erhverv

Forestillingen udspiller sig i udstillingsrummet på Fotografisk Center i København og Galleri Image i Aarhus efter lukketid, hvilket skal ses som en kommentar til Ren Hangs arbejde som uafhængig fotokunstner, der ofte arbejdede langt uden for institutionerne.

”Forestillingen kommer ind på Ren Hangs arbejdsforhold som kunstner i Kina. Hvordan han havde svært ved at finde trykkerier, der ville printe hans værker pga. censur, fordi det ikke er tilladt i Kina at skildre nøgenhed i kultur og kunst, og oplevede at få sine værker spyttet på i forbindelse med udstillinger eller at få sine udstillinger lukket ned. Der var eksempler på, at almindelige borgere anmeldte ham, når han tog nøgenfotos i det offentlige rum. Men han fortsatte sit kunstneriske virke lige indtil sin alt for tidlige død, og formåede at få skabt en større produktion af værker, blive udstillet og anerkendt internationalt, få udgivet flere fotobøger og to digtsamlinger.” siger dramatikerne Gritt Uldall-Jessen og Jimbut Jun Feng. 

Ren Hang tog sit eget liv i 2017 og blev kun 29 år gammel. 

Forestillingen spiller fra den 5.-9. april 2022 i udstillingsrummet på Fotografisk Center i København og Galleri Image i Aarhus – læs mere og køb billet her.

Tidligere artikelHolbergs MASKERADE markerer det 300-årige jubilæum
Næste artikelBrighton Boys: Ny danseteaterforestilling om angst, eskapisme og oprigtighed