Myten om Ikaros fortælles i et nyt queerperspektiv

Foto: Clement Legrand

En ung man flyver for højt og styrter i døden.

Sådan kender mange myten om den græske sagnfigur Ikaros, der ses som et symbol på overmod eller himmelstræben. Myten bliver i Dansk Danseteaters IKAROS genfortalt i et nyt perspektiv, hvor koreograf Pontus Lidberg trækker på historien om Daedelus, mesteropfinderen, der forsøger at undslippe labyrinten på Kreta med sin søn Ikaros. Dette ved at bygge vinger og flyve bort.

Den sidste del af Pontus Lidbergs trilogi

Hvor Ikaros’ flyvedrøm i den velkendte myte på tragisk vis fejler, skaber Pontus Lidberg i denne nyfortolkning et queer og grundlæggende anderledes syn på vor tids dominerende opfattelse af succes.

Ikaros er den sidste del af Pontus Lidbergs trilogi for Dansk Danseteater, der med afsæt i den græske mytologi fortolker vores måde at leve og være menneske på i dag:

– Jeg har tilladt mig at se på myten med nye øjne. Selvom Ikaros til sidst styrter i døden, ser jeg hans flyveforsøg som en triumf. I stedet for kun at have fokus på slutresultatet, fokuserer jeg på processen med at bygge vingerne, som i min optik er den største succes. Jeg har også skippet far-søn-relationen og erstattet den med forholdet mellem to mænd. Selvom mødet ikke er et kærlighedsforhold i klassisk forstand, der altid fører til reproduktion, fremstår deres kærlighed succesfuld, og resultatet er smukt, vovet og klarsynet, fortæller Pontus Lidberg.

Lidberg viser os således, hvordan myten om Ikaros kan anses, som en smuk historie, der beretter om et ønske om at transendere begrænsninger og ikke er den fiasko, som er den gængse fortolkning af historien.

IKAROS sætter således spørgsmålstegn ved, hvad det vil sige at leve et godt liv og vender om på stereotype opfattelser af en succesfuld tilværelse.

De første to dele af Pontus Lidbergs prisbelønnede dansetrilogi Sirene (2018) og Kentaur (2020) handlede om liminale væsner, der var født som halvt mennesker, halvt dyr. IKAROS er derimod inspireret af en ung mand, der ikke var født som et liminal-væsen, men døde som et.

Et stærkt samarbejde og upcyclede kostumer

IKAROS er blevet til i et samarbejde med stærke internationale kunstnere inden for komposition og design.

Den svenske komponist Stefan Levin og Pontus Lidbergs samarbejde har strakt sig over flere år med kreationer til blandt andre Les Ballets de Monte-Carlo. Senest har de med stor succes samarbejdet om Dansk Danseteaters Sirene i samme trilogi, hvorfor de denne gang også samarbejder omkring trilogiens sidste forestilling.

Kompagniets 10 dansere vil i forestillingen bærer denim-inspirerede kostumer, som er skabt af upcyclede tekstiler og designet af kostumedesigeren og special-effects-eksperten Rachel Quarmby.

Se traileren til forestillingen her:

IKAROS danser fra den 21. til den 24. oktober, hvor Dansk Danseteaters 10 topdansere går på scenen i Skuespilhuset i København.

Læs mere om forestillingen og køb din billet her

Previous articleCirkus Jul er tilbage! – med nye velkendte børnebogsfigurer i manegen
Next articleRollerne i musicalen MARGRETHE er besat