Johanne Milland som prinsesse Adalena i ATLANTIS. Foto © Søren Malmose
“Det virker så uvirkeligt, at det hele sker lige om lidt! Jeg tror slet ikke, at jeg helt forstår, hvor stort det egentlig er.”

Nu på fredag kan den unge musicalstjerne Johanne Milland opleves i hovedrollen på storopsætningen af den ikoniske musical ATLANTIS, der får premiere i Tivolis koncertsal. Her indtager hun scenen som prinsesse Adalena i selskab med et stærkt cast med blandt andre Stig Rossen, Kaya Brüel og Jonas Rasmussen iblandt.

Det unge talent Johanne Milland dimitterede fra Den Danske Scenekunstskole i 2019 og har på kort tid allerede opbygget et imponerende og prangende CV. Senere i efteråret debuterer hun også på det store lærred med en hovedrolle i spillefilmen VENUSEFFEKTEN.

Teaternyheder har mødt Johanne Milland til en snak om at være ny i en kreativ branche, om at stole på sit talent og turde drømme stort for fremtiden.

Stilhed før stormen

Johanne Milland forklarer spændt, at det endnu ikke er gået op hende, at hun lige om lidt står badet i rampelyset aften efter aften, mens hun synger det bedste hun har lært til synet af fyldte sæder på fire store scener i Danmark, når den hidtil største opsætning af den moderne musicalklassiker ATLANTIS sættes op. Det er heller ikke helt er gået op for hende, at hun om lidt kan kalde sig selv filmskuespiller – eller hovedrolleindehaver for den sags skyld.

Da vi spørger hende om, hvad hun tænker om den nærtstående livsomvæltning, svarer hun hovedrystende:

“Det virker så uvirkeligt, at det hele sker lige om lidt! Jeg tror slet ikke, at jeg helt forstår, hvor stort det egentlig er. Lige nu møder jeg jo bare ind, går på arbejde med mine kolleger, og det er lidt som om vi befinder os i en boble. Og den boble vil selvfølgelig briste, når premieren skal stå.”

Det er let at tvivle på sine evner

Johanne Milland fortæller, hvordan hun både glæder sig, men også er nervøs i forhold til fredagens premiere. Hun glæder sig til, at publikum får lov at opleve dét hun og det stjernespækkede hold har arbejdet hårdt på at skabe, mens hun på samme tid også mærker nervøsiteten over, at folk og ikke mindst anmeldere skal og vil bedømme hendes arbejde, når hun for første gang har en helt central rolle på en så stor scene. Hun forklarer, hvordan hun i det hele taget synes, at det sværeste ved at være et ungt talent i den kreative branche er, at stole på, at det man laver rent faktisk er godt nok.

“Altså ét er jo at få store roller. Noget andet er, hvordan man lykkes med dem og om andre kan lide én og synes, at det man laver er godt. Jeg kan i hvert fald godt have tendens til at tvivle på mine evner, men jeg ved også, hvor vigtigt det er at huske på, at jeg er dygtig og tør stole på, at det at få en rolle også er et stort cadeau,” fortæller hun.

Johanne Milland som Prinsesse Adalena i ATLANTIS Foto © Søren Malmose

Alle brikker faldt på plads

Selvom Johanne Milland fortæller, at hun altid har elsket at synge og danse siden hun var barn, var det ikke en selvfølgelighed, at hun valgte at træde sine første skridt på karrierevejen som musical-performer. Hun oplevede tidligt, hvordan andre i branchen rådgav hende til udelukkende at fokusere på skuespillerkarrieren og måtte ofte lægge ører til udtalelser som “musicals er bare noget pjat”. Det blev dog mavefornemmelsen og lysten til at performe, underholde og både synge, danse, og spille, der gjorde udslaget og førte hende til Musicalakademiet på Den Danske Scenekunstskole, hvor alle brikker faldt på plads for det unge talent.

“Jeg fandt bare ud af, at det er dét her, jeg skal! I musicals går alt ligesom op i en højere enhed. Når man kombinerer alle de her kunstarter og placerer dem sammen i harmoni på en scene med et publikum til at opleve det, imens det sker – nu og hér. Det er stort og bekræftende. Jeg synes musicals er en megaspændende genre med en helt masse at byde på,” siger Johanne Milland.

Frihed og tillid har givet stor ro på scenen

Er der noget Johanne Milland særligt vil huske det indledende arbejde med ATLANTIS-musicalen for, så er det både samarbejdet med kollegaerne på scenen, men især med producent Mikkel Rønnow. Hun forklarer, hvordan han har vist hende en stor tillid, givet hende megen frihed til at udfolde sig og givet plads til, at hun kunne gøre, hvad hun følte var bedst. Det har givet hende en langt større ro og selvsikkerhed på scenen, og har forårsaget at hun nu hviler mere i sig selv, og stoler på sine valg og idéer, fortæller hun.

“Som en ung, forholdsvis grøn performer, er det ikke ofte at man får ros, frihed, tillid og plads til at gøre, som man føler er bedst. Men Mikkel har stolet på mine intentioner og mine evner, og dén sikkerhed det har givet mig, vil jeg helt sikkert tage med mig videre. Det er så vigtigt, at man tror på sig selv og sine evner i den her branche. Selvom det kan være svært,” siger hun afslutningsvist.

Johanne Milland kan opleves i musicalen ATLANTIS, der får premiere i Tivolis Koncertsal på fredag d. 10 september. D. 28. september rykkes forestillingen til Musikhuset Aarhus inden den fortsætter til Holstebro og Odense. Derudover får hun debut på den store lærred på filmen VENUSEFFEKTEN, der får premiere den 25. december.