Kaj Munks ORDET
“Ordet” opføres på Scala på Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese.

Siden Kaj Munks intense drama ORDET udkom i 1925 har det haft mange forskellige udtryk.

Scala på Aarhus Teater, hvor ORDET får premiere den 13. februar  er forestillingen lagt i hænderne på instruktør Anja Behrens. I samarbejde med dramaturgen Tine Ilum har hun bearbejdet digterpræstens oprindelige manuskript.

ORDET handler om den grundtvigianske storbonde Mikkel Borgen, som nægter sin søn Anders at gifte sig med en kvinde af indremissionsk slægt. Mikkels svigerdatter Inger har ikke held til at overtale ham til at lade ægteskabet stå i kærlighedens navn.

Snart efter dør Inger i barselssengen, og alt håb synes ude – men så kaster Mikkels sindssyge søn, Johannes, sig på knæ ved Ingers kiste og anråber Herren i bøn. Miraklet indtræffer: Inger vender tilbage til livet.

ORDET får premiere den 13. februar.
“Ordet” Aarhus Teater 2020. Foto: Emilia Therese.

Instruktøren: “ORDET er stadig lige aktuel”

I Anja Behrens iscenesættelse foldes ORDET ud som en appel til at acceptere det uforklarlige. I denne iscenesættelse skal Munks mirakel ikke forstås som en abstrakt fortælling. Netop derfor kan teksten ses provokerende og direkte i en tid, hvor alt skal forklares eller forsvares.

”ORDET handler om de rene følelser, som er stort set forsvundet i dag, fordi alting i vores moderne verden er til forhandling.”, siger Anja Behrens.

For instruktøren er problematikken om troskamp lige så aktuel i dag, som da Munk skrev stykket:

”Jeg synes, at det er så fascinerende, at ORDET foregår i en anden tid i en lillebitte landsby, der bare er en plet på verdenskortet, men alligevel kæmper de med de store spørgsmål, vi også kæmper med i dag i hele verden: hvad er den rigtige tro, og hvordan håndterer vi forskellige syn på verden? Og det rører mig dybt, for det er simpelthen så problematisk og dybt frustrerende, at vi stadig i dag skal kæmpe med konflikter om religion og det rigtige verdenssyn i stedet for at finde en fælles ånd om fred – det er så trist. Vi har brug for håb i dag.”

I samarbejde med dramaturg Tine Ilum er Kaj Munks oprindelige manuskript skåret ind til benet.

Som Anja Behrens fortæller:

”ORDET er virkelig mange ord. Vi har været radikale og skåret teksten ind til benet – til godt halvdelen, hvilket gør at man virkelig kan mærke den dramatiske maskine, ORDET er. Mange af ordene i den oprindelige tekst var med til at tegne miljøet og tidsbilledet, men i denne version omsættes disse ord til billeder og fysik, der forhåbentlig kan give publikum en emotionel mavepuster.”

ORDET som et levende maleri

Sammen med scenograf David Gehrt har Anja Behrens skabt et sanseligt scene-univers. Otte tons sort sand dækker scenen og suppleres af videoprojektioner fra det brusende Vesterhav.

Instruktør Anja Behrens
Instruktør Anja Behrens. Foto: Mikkel Kantzler Christensen/Aarhus Teater.

”Vi har forsøgt at gøre ORDET til et levende maleri. Forestillingen er lige så meget krop som den er tekst, og i det arbejde har David og jeg blandt andet været inspireret af den måde Vilhelm Hammershøi bruger lyset på i sine malerier.”

Kaj Munks ORDET blev skrevet på bare seks dage i 1925, men fik først premiere i 1932 på Betty Nansen Teatret i København. To måneder senere instruerede Kaj Munk selv på Aarhus Teater. ORDET er optaget i Kulturministeriets kulturkanon for Scenekunst fra 2006. Stykket blev også omsat til film af den verdensberømte danske instruktør Carl Th. Dreyer i 1955, en film som regnes for et af hans største mesterværker.

På scenen på Scala, Aarhus Teater, står bl.a. Kjartan Hansen, Morten Surballe, Henrik Birk, Frederik Mansø, Mathias Flint og Anne Plauborg.

ORDET har premiere på Scala på Aarhus Teater den 13. februar  og spiller til og med den 19. marts.

Læs mere om forestillingen og bestil billetter her