FOTO © Pressefoto

Betty har fået en ny kollega. Hun hedder Line Knutzon og skal de næste to år holde til ved et skrivebord på Frederiksberg Allé. Her skal hun sådan set bare skrive. Som udgangspunkt dramatik, men det kan stort set være hvad som helst –  et hørespil, et manifest, et opråb, en sang. For en gangs skyld er der ikke noget pres, men frihed og rum til at udvikle lige præcis dét, der skal udvikles.

Ansættelsen er støttet af Wilhelm Hansen Fonden og skal både udmunde i forestillinger og nye formater – og forhåbentlig bedre vilkår for danske dramatikere generelt.

”Det er virkelig en fryd at blive taget alvorligt som dramatiker. At kunne sige: ”Nu gør vi det på den rigtige måde. Nu arbejder vi faktisk, som vi burde arbejde.” Jeg synes ikke, at dramatikeren er blevet sat særlig højt i det danske teaterliv. Men det bliver den så nu, ” siger Line Knutzon om sin nye stilling.

Orkede ikke mere

53-årige Line Knutzon er autodidakt dramatiker og brød for alvor igennem med stykket Først bliver man jo født i 1994. Derfra har hun formet og forfinet den særlige knutzonske stil, der i 2017 kulminerede i bogform med selvhjælpssatiren Camille Clouds brevkasse. En bog der netop nu bliver dramatiseret på Mungo Park Teatret. Denne forestilling har premiere i januar 2019. Men et reelt stykke har hun ikke skrevet siden 2008, og dramatikken har hun været tæt på at opgive.

”Jeg har fået en idé for fire år siden, som jeg ikke orkede at skrive. Ikke under de forhold. Jeg gad ikke mere og gad ikke gøre mig særlig umage. Men den idé, jeg har, kræver, at jeg gør mig umage. Jeg drømmer om at skrive et rigtigt skuespil med replikker, situation og en historie. Helt gammeldags. Og så drømmer jeg om, at vi kan lave alle mulige løjer sammen,” siger hun.

Det ubevidste absurde

Ansættelsen har kunne lade sig gøre takket være en fondsbevilling fra Wilhelm Hansen Fonden, som yder støtte til – fortrinsvis dansk – musik, teater og dans. Fonden har taget initiativ til ansættelse med en 2-årig bevilling til en husdramatiker på Betty Nansen Teatret, og valget faldt helt naturligt på Line Knutzon:

”Hendes evne til at karakterisere mennesker gennem deres specifikke sprog og dialog er det bedste bevis på, hvorfor det at skrive dramatik er en egen kunstart. Hun har en enestående sans for at fremkalde det absurde i tilværelsen, som vi andre ofte ikke er bevidste om, før hun viser os det – og på en måde så man både ler og bliver engageret oprørt,” siger Betty Nansens teaterdirektør og kunstneriske leder Elisa Kragerup.

Men samarbejdet er også et bidrag og et budskab om de vilkår, som ny dansk dramatik ofte produceret under. Hvis vi savner de stærke, klare dramatikerstemmer, må vi også skabe nogle rammer, som de kan udvikle sig i:

”Hele pointen er at fjerne det pres, som danske dramatikere ofte arbejder under. Det er en anerkendelse af, at kunst tager tid og skal komme af dramatikerens egen nødvendighed, og at teater er en kollektiv kunstart. Vi er meget taknemmelige for, at fonden har givet os mulighed for at flytte sammen med Line og give dramatikken en større plads,” supplerer teaterdirektør og producent Eva Præstiin.