Foto: Sort/Hvid

NATTENS ENDE er et akustisk korværk. Mellem høje søjler i Glyptotekets ekstravagante festsal lukkes du ind i et tempel. Her hyldes livet i al sin voldsomhed. NATTENS ENDE spiller på Glyptoteket fra den 24. november til den 12. december.

Den altdominerende gudinde

Med blikket rettet mod jorden frem for himlen, skaber forestillingen en ny og samtidig urgammel religion. Du er med til den allerførste gudstjeneste. Kom med til et sted, hvor hovedet ikke er skilt fra kroppen. Hvor skaberkraften, frugtbarheden, den utæmmede lyst er fri.  Til en verden, hvor menneskets mishandling af jorden er forbi. Hvor man i stedet tilbeder den nådesløse natur. Tør du give dig hen til den altdominerende gudinde, til naturens kraft, til den mægtige moder jord?

Gudinden er godhed og ondskab i ét

Gudinden er godhed og ondskab i ét, behersket og voldsom, lys og mørk. En overgivelse til det, vi ikke kan kontrollere. Inspirationen er hentet fra blandt andre kirkefaderen Thomas Aquinas, der på sit dødsleje åbenbaredes, at gud ikke var en mand i himlen, men en kvinde inde i jorden, og ypperstepræstinden Enheduannas digte til den voldsglade, kærlige og grådigt lystige gudinde, Inanna. Ud af 4400 år gamle bønner, frugtbarhedsmyter og skabelsesberetninger har dramatiker Alexandra Moltke Johansen med koncept af skuespiller Lotte Andersen skabt et korværk med seks skuespillere og sangere, iscenesat af Anja Behrens i Laura Rasmussens tempelske scenografi. Komponisterne Kirstine Fogh Vindelev og Anna Brønsted kreerer en musikalsk oplevelse, hvor al sang og musik opstår akustisk, på stedet, i festsalens unikke akustik.

NATTENS ENDE er en samproduktion mellem Glyptoteket, Songbirds v/Lotte Andersen og Sort/Hvid.

Læs mere om forestillingen her

Tidligere artikelFolketeatret præsenterer Fra regnormenes liv – Et kraftfuldt kammerspil om kunst og kærlighed
Næste artikelFilmklassikeren Pretty Woman får Danmarkspremiere som musical