Ny danseforestilling W.O.M.B. Foto: Julie Malmstrøm
Ny danseforestilling W.O.M.B. Foto: Julie Malmstrøm

Den 24. marts får danseforestillingen W.O.M.B. – Worth of My Body urpremiere på Dansekapellet. Forestillingen er en hyldest til den livgivende kvindekrop, identiteten som mor og en opmuntring til kvinder om at sætte spørgsmålstegn ved, hvordan kulturen dømmer graviditetens kropslige forandringer.

Strækmærker, forandret kropsform og ændringer i hudens elasticitet. Ingen kvindekrop går igennem at skabe liv uden at blive forandret. Alligevel er der i vestlig kultur et hyperfokus på at skjule, retouchere eller fjerne kroppens såkaldte fysiske skavanker. Det vil den nye danseforestilling W.O.M.B – Worth of My Body gøre op med.

Danseforestillingen W.O.M.B på Dansekapellet. Foto: Julie Malmstrøm
Danseforestillingen W.O.M.B på Dansekapellet. Foto: Julie Malmstrøm

Et opgør med kulturens blik på kvindekroppen 

W.O.M.B. er en forestilling, der favner al den poesi, medfølelse og lidelse, som kommer af at skabe liv. På scenen går tre dansere, der kommer fra forskellige afrikanske og afro-diasporiske kulturer. Forestillingen inviterer til refleksion over kroppens evne til at forandre sig gennem forskellige kulturelle opfattelser af moderskab hos de tre dansere. Koreograf og danser Julienne Doko, der selv har baggrund i Den Centralafrikanske Republik og Frankrig fortæller:

“Ordet strækmærker på dansk eller engelsk ‘stretch marks’ rummer et negativt syn på de kropsforandringer, der kommer af at skabe liv, og de er for mange noget man gerne vil skjule eller gemme væk, men sådan behøver det ikke være.”

Danseforestillingen W.O.M.B på Dansekapellet. Foto: Julie Malmstrøm
Danseforestillingen W.O.M.B på Dansekapellet. Foto: Julie Malmstrøm

“På mit modersmål, det afrikanske sprog gbaya, hedder strækmærker ‘forfædrenes tatoveringer’. Det rummer en radikalt anderledes valoriserings af kropsforandringerne, og en hyldest til forældreskabet og evnen til at skabe liv”, siger koreograf og danser Julienne Doko og fortsætter:

“Det viser os, at måden vi ser på kvindekroppen er kulturelt bestemt, og derfor noget vi selv kan være med til at ændre. Det håber vi at kunne bidrage til med denne forestilling, og vi håber at kvinder, der selv har født og mærket kropsforandringer vil opleve at blive set og få et andet syn på deres krop.”

Danseforestillingen W.O.M.B på Dansekapellet. Foto: Julie Malmstrøm
Danseforestillingen W.O.M.B på Dansekapellet. Foto: Julie Malmstrøm

En hyldest til kroppen, livet og mor

Inspirationen til forestilling kom til Julienne Doko, da hun selv ventede tvillinger. Hun besøgte museet ARoS og stod pludselig foran et maleri af Michael Kvium, der forestiller en forkrøblet figur omgivet af en cirkel af gule citroner. Julienne Doko fortæller:

“Da jeg så maleriet, kunne jeg mærke, hvordan jeg identificerede min gravide krop og fysiske transformation med maleriets forkrøblede figur, og det stillede mig en række spørgsmål. Hvor hårdt vil graviditeten forandre min krop, vil jeg overleve at føde tvillinger? Vil jeg acceptere hvordan min krop kommer til at se ud og den, jeg bliver til, og hvad bliver min arv som mor?”, hun fortsætter:

“Dette er spørgsmål som er uløseligt forbundne med graviditet og fødsel, men som ofte synes tabu-belagte. Gennem dansen vil jeg og de to andre dansere i W.O.M.B., Meire Oliveira og Naa Ayeley, bearbejde disse emner.”

I forestillingen reflekterer danserne over graviditetens fysiske aspekter såvel som deres egne identiteter som mødre. Hvilke værdier man som mor giver videre til sine børn, hvilke verdensbilleder og dele af sin egen kulturelle baggrund man viderefører, og hvordan ens arv som mor bliver husket efter en.

Forestillingen har premiere på Dansekapellet torsdag 24. marts og spiller frem til søndag 27. marts. Køb din billet her.

Tidligere artikelVerdens mest berømte forfører indtager Operaen
Næste artikelH.M. Dronning Margrethe II hyldes med ny musical