Ny forestilling om verdenskendt, kinesisk fotograf opføres efter lukketid

Forestillingsbillede af Ren Hang, FOTO: Nydanskeren Jimbuts Kulturforening
Forestillingsbillede af Ren Hang, FOTO: Nydanskeren Jimbuts Kulturforening

Når udstillingsstedet Fotografisk Center i Kødbyen lukker og mørket falder på, bliver det til scene for den nye forestilling Ren Hang In Peace (R.H.I.P).
Forestillingen handler om den anerkendte kinesiske fotograf Ren Hang og er sat op af Nydanskeren Jimbuts Kulturforening.
Den kan ses i Kødbyen fra 28. marts til 9. april, og kan efterfølgende ses på Galleri Image i Aarhus fra 22.-28. april.

Værker der udfordrede den kinesiske censur

Ren Hang In Peace (R.H.I.P) er titlen på en researchbaseret forestilling, der omhandler den internationalt anerkendte kinesiske kunstfotograf, Ren Hang. Den handler om hans liv og kunstneriske virke, hans kampe og alt for tidlige død. Ren Hang begik selvmord i februar 2017 og blev kun 29 år gammel. Han er mest kendt for sine kropspositive skildringer af den (unge) kinesiske befolkning.
Hans værker udfordrede den kinesiske censur og vakte opsigt i udlandet. Som han udtrykker i et af de mange interviews, man kan finde med ham online: ”Jeg vil gerne vise, at vi i Kina ikke er robotter – men mennesker med kønsdele og en seksualitet”.  

Bygget på Ren Hangs eget materiale

Ren Hang In Peace (R.H.I.P) er en historie om forholdet mellem den ydre samfundsmæssige virkelighed og det indre private rum. Et enkelt individ i verdens største land. En kinesisk LGBTQIA+-person og samtidskunstner med svære depressioner, overfor det officielle Kina, hvor succes og fremdrift (i form af Xi Jingpings fortælling om nye silkeveje og strategier og Kina som supermagt) er normen. I det er der ikke plads til psykisk sårbarhed og lidelse – det er i hvert fald ikke noget, man taler om i offentligheden.  

Forestillingens manuskript kan karakteriseres som et recycling mix. Der bygger på et kinesisk materiale bestående af monolog, digte, fotos, blogtekster, som Ren Hang selv har skrevet, samt en række interviews og en portrætfilm, hvor Ren Hang medvirker. Materialet har ikke tidligere været præsenteret herhjemme. Materialet er oversat til dansk  og bearbejdet dramaturgisk til lejligheden. Tekster er skrevet oven på det originale materiale samt suppleret med nye.

Instruktør Johan Sarauw fortæller: 

”Jeg håber, at vi kan skabe en forestilling som giver publikum et levende og dybdegående kendskab til Ren Hang som fotograf og som skrivende og tænkende menneske. Han er særligt interessant, fordi han var en meget menneskelig kunstner. Han tog billeder først og fremmest af mennesker. Han undersøgte krop og seksualitet i et samfund, der ikke anerkendte vigtigheden af hans værker. Hans drive var uudslukkeligt. Selvom det flere  gange var umuligt for ham at udstille, så fortsatte han sit arbejde som fotograf ude af de kinesiske myndigheders søgelys. Måske var det i nogen grad et oprør mod systemet, men oprøret har ikke mindst været et menneskeligt oprør. Et uudgrundeligt behov for at være sig selv og en naturlig længsel efter at udforske sine egne drifter.” 

Rammen for forestillingen som rammen for et skjult liv

Scenen er udstillingsrummet på Fotografisk Center i København og Galleri Image i Aarhus. Det foregår efter lukketid, hvilket er tænkt som en kommentar til de arbejdsforhold, Ren Hang arbejdede under i Kina: Han måtte gøre sig selv mindre synlig for at kunne skabe sin kunst.

Ren Hang var optaget af frit at kunne fotografere, producere og udstille sin fotokunst og opnåede i sin korte levetid at blive internationalt anerkendt og at få sine værker udstillet i hele Europa.
Men han levede samtidig et marginaliseret liv i Kina, hvor han kæmpede med censur og politi. Han havde svært ved at finde trykkerier, der ville trykke hans fotos – der var eksempler på, at de enten snød eller afviste ham. Politiet lukkede nogle af hans udstillinger pga. censur. Publikum spyttede på hans fotos eller stjal hans kunst, og han blev meldt til politiet af borgere for at tage nøgenfotos i det offentlige rum. Oveni det led han af svær depression.

Lyddesign og lydfortælling vil være et stærkt bærende element i forestillingen – ikke kun for at formidle den danske oversættelse af de kinesiske tekster, men også for at give plads til beskuerens egne indre billeder. 

En hyldest til en modig kunstner

Ren Hang blev født i 1987 i ChangChun i det nordøstlige Kina og tog som 17-årig til Beijing for at studere kommunikation og marketing. Han begyndte ved et tilfælde at beskæftige sig med foto, og selve processen omkring det at fotografere beskriver han i flere interviews som improvisatorisk med udgangspunkt i konkrete steder. Han så sig selv som en alsidig fotograf, der var interesseret i flere slags kunstfotografi, bl.a. landskabsfotografi. Mest af alt var han kendt som en kropspositiv fotograf, hvor  modellerne i hans fotos ofte var nøgne. 

I forestillingens manuskript indgår der fem kinesiske “ghost stories”, der er udvalgt og oversat til dansk til lejligheden. Det er en genre, der også kaldes “Liaozhai-historier” eller “haunted  fiction”, der omhandler menneskers kamp mod spøgelser.

Forestillingen er tænkt som en hyldest til Ren Hang for hans ukuelige mod og for hans talent, hans evne og vilje til at skabe – på trods indre og ydre modstand og censur.  

Kunstnerisk formidling af kinesisk kultur

Nydanskeren Jimbuts Kulturforening har i en årrække skabt dansk-kinesiske  samarbejdsprojekter i form af hørespil, readings og forestillinger både i Kina og Danmark. I tråd med kompagniets vision og formål, arbejdes der med både danske og kinesiske  scenekunstnere i skabelsen af forestillingen. Det er også tilfældet i denne forestilling.

I forbindelse med forestillingen vil der blive afholdt to Kina-faglige arrangementer på Fotografisk Center: Torsdag den 7. april 2022 ‘Spøgelser og lignende fænomeners rolle i (samtids)litteraturen og kulturen i Kina’ ved professor emerita Anne Wedell-Wedellsborg. 

Den 31. marts 2022 viser vi instruktør Mingxi Zhang‘s dokumentarfilm om Ren Hang, “I’ve Got a Little Problem” (2016) om Ren Hang. 

De to arrangementer er ment som en introduktion til nogle af de forskellige tematikker, der tages op i forestillingen, og til Ren Hang. De skal udvide forståelsen for dem og ham og bidrage til oplysning om og formidling af kinesisk kultur for publikum og  andre interesserede.  

Man kan læse mere om forestillingen og købe biletter her.

Previous articleLimfjordsteatret præsenterer NOGET OM ANTIHELTE på Folketeatret
Next articleVendsyssel Teater præsenterer for første gang den russiske dramatiker Anton Tjekhov