HAMLETMACHINE
Den 17. december kan publikum opleve en skæv fortolkning af Shakespeare i HAMLETMACHINE. Foto: Laura Vanseviciene

Jeg er ikke Hamlet… min fortælling er forsvundet.

Den 17. december kan publikum opleve en anderledes og skæv fortolkning på Shakespeare, når Teater Katapult i et internationalt samarbejde med litauiske ATT ­| Artūras Areima Teater præsenterer HAMLETMACHINE.

HAMLETMACHINE er et eksperimentelt, postdramatisk stykke, som siges at være umulig at sætte på en scene. Her modsætter ungdommen sig fortiden og kæmper med den for at prøve at ændre sin egen fremtid. Fortiden dekonstrueres, og der sættes spørgsmålstegn ved den i forsøget på at bryde fri af dens evigt voldelige historieskrivning.

Et billede af et aktuelt samfundsmaskineri

I HAMLETMACHINE møder publikum en Hamlet, som fornægter sin rolle, og en Ofelia, der er genopstået fra de døde. Her gives et billede af et samfundsmaskineri, som alle er en del af – også i den aktuelle, nutidige verden. Men mange forsøger alligevel at vride sig fri, fornægte den og forkaste den.

Den tyske instruktør Heiner Müller har i sit oprindelige manuskript valgt at henlægge handlingen til Østtyskland kort tid før murens fald. Heraf mener nogle teaterkritikere, at stykket problematiserer og debatterer de intellektuelles rolle i netop Østtyskland under kommunismen. Andre argumenterer for, at det skal forstås bredere i relation til postmodernismen.

Hamletmachine
I HAMLETMACHINE opstår Ofelia fra de døde. Foto: Laura Vanseviciene

Det karakteristiske ved HAMLETMACHINE er, at det ikke er centreret om et almindeligt, konventionelt plot, men om en række delvist forbundne monologer. I hver monolog træder hovedrollen ud af sin rolle i stykket og begynder at reflektere over det at være skuespiller.

Et internationalt samarbejde

Teater Katapult har lige nu samarbejdet Storytelling Cross Seas med netop litauiske ATT ­| Artūras Areima Teater og norske Det Vestnorske Teatret om at udvikle et nyt, internationalt koncept for historiefortælling i en teaterkontekst. Her er fokus på ”historier på tværs”, historier frembragt af samarbejdsprocesser og på, hvordan man inddrager f.eks. mundtlige borgerfortællinger som en del af den dramatik, der skal ende på teaterscenerne.

Teater Katapults dramaturg Frederik Led Behrend siger om projektet, der er støttet af Nordic Culture Point:
”Det er en form for laboratoriearbejde, men ikke mere nørdet, end at hvis man ser teater og vil vide, hvad der foregår i maskinrummet, har man her chancen for at komme tæt på, hvad vi tænker om rammerne omkring det at lave forestillinger. Nogle gange har man lyst til at se en fiktionsfilm, andre gange en dokumentar. Det her er en slags live-dokumentar om teatrets maskinrum.”

Artūras Areima, der er leder af ATT ­| Artūras Areima Teater, understreger vigtigheden af at mødes om historiefortællinger på tværs af landegrænser:
”Meget kommunikation er i dag begrænset af, at vi via Facebook, Instagram osv. diskuterer de emner, der trives godt i de ”indelukkede” algoritmer på socialmedierne. Det bliver nemt forudsigeligt. Når vi derimod baserer et projekt på fortællinger på virkelig kommunikation og besøger hinandens lande, så udvides vores måde at tænke på. Vi undersøger, hvordan vi igennem den levende kommunikation kan skabe historier, der kan røre andre mennesker. Fortællinger om, hvordan verden ser ud, fortalt på en måde, der på samme tid er interessant for beskueren.”

HAMLETMACHINE kan opleves på Teater Katapult den 17. december

Læs mere om forestillingen og bestil billetter her.