Philomenas Stemme på Zangenbergs Teater. Foto: Zangenbergs Teater.

Den 15. november har Zangenbergs Teater premiere på det nye moderne operaeventyr Philomenas stemme. Operaen er for børn og tager afsæt i et svært, men desværre meget aktuelt emne blandt børn i dag, nemlig ensomhed. Samtidig fortæller den også historien om, hvordan børn er de evige idealister, som kan slippe ud af og overkomme ensomheden ved hjælp af deres fantastiske fantasi.

Philomenas stemme sætter fokus på, hvad man stiller op, når man er barn i en travl voksenverden, hvor mor og far skændes, og man ikke føler, man bliver hørt? Måske skal man bare stoppe helt med at tale i stedet for at blive ved med at råbe op, når nu der ikke er nogen, som lytter?

Historien om Philomena foregår i et mytisk univers, som trækker tråde til nogle af litteraturens børneklassikere såsom Alice i Eventyrland, der handler om fantasi og følelser i børnehøjde.

Med operaens muligheder for at få adgang til det helt store følelsesregister insisterer forestillingen på både at introducere børn for opera som genre, men også at præsentere en universel historie som alle kan relatere til.

Historien bag forestillingen

Philomenas stemme er skabt af den Reumert-vindende komponist Steingrimur Rohloff og Therese Fabricius. Rohloff og Fabricius startede samarbejdet ved operaen i Bergen på en workshop, som skulle blive startskuddet til fortællingen om Philomena; en fortælling, som ingen af dem kunne slippe igen.

Med støtte fra Statens Kunstfond og et kunstnerisk hold bestående af store operaprofiler vil både Rohloff og Fabricius åbne børns øjne og ører for opera med en historie om ensomhed. 

”Børn har ingen fordomme og møder alt åbent og med nysgerrighed. Ingen forudindtagethed. Heller ikke overfor opera. Vi har prøvet det af i flere andre sammenhænge – og altid med succes og god respons. Det at skabe sådan et værk som Philomena giver børnene smag for noget, de ikke så tit udsættes for – nemlig musikteater. Og endda på et tidligt stadie i deres liv”, udtaler Fabricius og Rohloff.

Ifølge Therese Fabricius fortjener historien om børn og ensomhed at blive fortalt igen og igen, fordi ensomheden er et grundvilkår, som de voksne har et ansvar for at hjælpe børnene med at forstå og leve med.

Store emner og store stemmer på en lillebitte scene

Philomenas stemme handler om store følelser og store fortællinger pakket ind i skuespil, sang, et orkester og en libretto. En genre som mange forbinder med store operahuse og klassiske opsætninger af kendte værker samt et mere gråhåret publikum.

Med denne forestilling præsenteres børn for ny komponeret opera og stor musik sat ind i en ramme og en fortælling, som det unge publikum kan forstå og forholde sig til. 

Forestillingens instruktør Jacob Schjødt er bevidst om, at opera er en genre, som hverken er svær at forstå eller følge med i. Tværtimod er det en genre, som aktiverer hele følelses– og sanseregisteret. 

”Vi laver en forestilling, hvor vi bevarer alt det vidunderlige, som kendetegner opera, samtidig med at vi utrolig gerne vil fortælle en let tilgængelig og vedkommende historie, der kommer helt tæt på publikum”, udtaler Jacob Schjødt.

Jacob Schjødt er hjemmevant på de store scener og er instruktøren bag flere store produktioner, bl.a. Den uendelige historiepå Aarhus Teater og Den mystiske sag om hunden i Nattenpå Odense Teater. Nu kaster han sig ud i at vække historien om Philomena til live med fokus på den intime og nære oplevelse for børnene i salen. Han får selskab af garvede operakræfter, når operasanger Andrea Pellegrini, Mathias Hedegaard og Julie Meera Albertsen giver sig i kast med komponist Steingrimur Rohloffs nykomponerede værk. På scenen kan derudover også opleves percussionist Ying-Hsueh Chen, cellist Marie Louise Lind og klarinettist Anna Klett. Scenograf Maria Chemnitz står for forestillingens visuelle udtryk. 

Philomenas Stemme spiller fra den 15. november til den 1. december 2019 på Zangenbergs Teater.

Læs mere om forestillingen og køb billet her.