Det københavnske kunst- og performanceprojekt, Warehouse9, inviterer den 1.-12 marts til 12 dage med internationale, queer performanceoplevelser om identitet, kønspolitik og repræsentationer af kroppen, fordelt på otte forskellige venues i København.
Performancefestivalen, IPAF, er et årligt tilbagevendende tiltag fra Warehouse9, og efter to års Corona-relateret udskydning, er der nu fremført et festivalprogram, der skal sætte skub i debatten om identitetspolitik og agere flagskib for vedkommende og inkluderende kunst.
Som noget nyt i år spreder festivalen sig over flere dele af København. Under performancefestivalen kan publikum opleve en multisensorisk og altomsluttende performanceinstellation med how to host something as a cloud i Brønshøj Vandtårn, se en digital screening af det eventyrlige trans-potræterende performancestykke The Making of Pinocchio på Lygten på Nørrebro, eller opleve scenisk og koreografisk sorgbearbejdelse med Just ok på Biblioteket på Rentemestervej.
En visionær og inkluderende festival
Festivalen har et mangefacetteret queer-politisk udgangspunkt og sigter mod at skabe en synlig platform for queer-kunst og -performance på tværs af byen og dens scener.
Til dialogprogrammet på Støberiet på Blågaards Plads ønsker IPAF at skabe et rum for samtaler om queer performancehistorie og trans æstetik i Danmark.
Som en afslutning på hele festivalen kan publikum opleve, hvad queer stand-up har at byde på med den prisvindende komiker Abby Wambaugh på Lygten Station.
Festivallens mission lyder i det store hele altså at udfordre konventionelle kunstforståelser. At vise hvordan performance kan arbejde kritisk med normative samfundsmæssige rammer og slå bro mellem kulturelle virkeligheder.
Læs mere om Warehouse9 og IPAF og køb billet her.