STAV TIL SEX
STAV TIL SEX

Forestillingen STAV TIL SEX tager fat i de store spørgsmål omkring ung seksualitet og skal ses som et bidrag til seksualundervisningen for elever i 8. klasse til 1.g. Forestillingen er skrevet af den 25-årige forfatter og dramatiker Sofie Diemer, som selv mindes en seksualundervisning, der hverken var inspirerende, åben for dialog eller synderligt mangfoldig. Ifølge hende er seksualundervisningen netop et sted, hvor man for alvor kan gøre en forskel – men hvor der også er brug for forbedringer.

Med STAV TIL SEX ønsker Diemer at sætte fokus på seksualundervisning som en vedvarende samtale, der bør udvikle sig gennem hele skoletiden. Vi har spurgt hende ind til disse tanker og ideer og hvorfor seksualundervisningen er så vigtig.

Et øget fokus på grænser, samtykke og diversitet

Hvordan opstod ideen om at lave seksualundervisning til unge skoleklasser gennem teater? 

“Idéen har boblet i mig længe. Jeg har altid syntes, at seksualundervisningen har været mangelfuld. Jeg kender ikke nogen, som mener det modsatte. De seneste par år har vi blandt andet set flere og flere sager om seksuel grænseoverskridende adfærd og krænkelser blandt unge på nettet, ligesom nye forhandlinger af og perspektiver på kønsidentitet er kommet på dagsordenen.”

Hvorfor følte du, det var nødvendigt at gentænke seksualundervisningen for 8. klasse til 1.g? 

“Jeg mener, at det er vigtigt at øge fokus på grænser, samtykke og diversitet i seksualundervisningen i udskolingen. Undervisningen bør være et rum, hvor eleverne kan få et sprog for, hvordan man kan udtrykke sin seksualitet og sit køn, og hvordan man kan begå sig i verden på en tryghedsskabende måde.”

Hvorfor var det vigtigt at have en ikke-heteronormativ vinkel i STAV TIL SEX? 

“Fordi jeg synes det er på tide, at vi italesætter andre seksualiteter og andre kønsidentiteter end ciskønnet og heteroseksualitet som værende almindelige og legitime. I seksualundervisningen nu om dage bliver disse ofte italesat som værende ualmindelige alternativer til den dominerende heteroseksualitet, og det er fremmedgørende og ærlig talt bare uddateret. Som et opgør med heteronormativiteten bør dét at være heteroseksuel og dét at være ciskønnet også italesættes på lige fod som det ikke at være det. Altså, at man ikke bare går ud fra at alle er heteroseksuelle og dyrker penetrationssex og er ciskønnede indtil andet er “bevist.” Samtidig mener jeg, at en ikke-heteronormativ vinkel sådan set også gavner ciskønnede og heteroseksuelle elever. Det giver simpelthen bare bedre seksualundervisning.”

Teater som seksualundervisning?

Hvordan kan teaterformatet nå de unge på en måde, som almindelig seksualundervisning ikke kan? 

Teaterformatet kan først og fremmest gøre seksualundervisningen underholdende. Dernæst er teater en kunstform, hvor man spiller roller og gennemspiller scenarier. Det er på én gang helt tæt på og meget virkeligt, men giver også mulighed for en distance; at se rollerne og scenarierne udefra og overveje, om det passer på ens eget liv eller om tingene kunne hænge sammen på en anden måde. Det giver gode muligheder for seksualundervisning, hvor der er på den ene side er brug for at komme langt tættere på unge menneskers virkelighed, og hvor det på anden side er nødvendigt at give eleverne mulighed for at distancere sig og kun deltage i de samtaler, de er trygge ved.

Der er meget humor i forestillingen – er det et bevidst greb for at fange de unges opmærksomhed?  

“Det har været enormt vigtigt for mig at skrive noget, der er sjovt. Selvfølgelig vil jeg gerne fange de unges opmærksomhed. Ja, noget der ville fange min egen opmærksomhed. Men så er det selvfølgelig også fordi sex sgu da er sjovt. Og kejtet. Og akavet. Og noget, vi fortæller historier om og digter om og hele tiden taler om. Man tager også seksualundervisningen alvorligt ved at lade den være morsom.”

Når onlineformatet giver mening

Skrev du forestillingen med henblik på, at den skulle foregå over webcam? Hvad har været udfordringerne/mulighederne i det format?  

“Oprindeligt skulle forestillingen have været på turné på skoler i hele landet. Da lockdown forblev en realitet tilpassede jeg manuskriptet til Zoom-formatet i samarbejde med instruktør Pelle Koppel. Udfordringen er selvfølgelig, at sådan et format aldrig kan føles lige så levende og i dit fjæs. Men onlineformatet har vist sig at have potentiale for lige præcis seksualundervisning og en forestilling som STAV TIL SEX, synes jeg. Fordi skuespillerne kan tale om de her lidt intime og for nogen akavede emner, som eleverne så kan forholde sig individuelt til. Det betyder også, at den enkelte elev får mulighed for at mærke efter uden at lade sig påvirke af stemningen i klassen.”

STAV TIL SEX på Teater V har premiere den 19. april og kan opleves frem til den 7. maj. Se mere her.

Sofie Diemer debuterede med digtsamlingen LOL-LITA i 2016 og har siden stået bag flere anmelderroste teaterforestillinger.