A clockwork orange
Foto: Anna Marín Schram

Aarhus Teater rusker publikum ud af coronadøsen med A CLOCKWORK ORANGE om sex, vold og stoffer, Beethoven og punkmusik. Forestillingen får premiere på Aarhus Teater Studio den 7. maj.

Samfundssatirisk instruktørdebut

Med Bjørn Rasmussens nydramatisering af Burgess’ sci-fi-roman og Kubricks filmklassiker stiller huskunstner Nathalie Mellbye – for første gang som instruktør – skarpt på frihedens pris.

15-årige Alex er en intelligent, handlekraftig og vittig ung mand -men han har også en anden side. I selskab med sine bandemedlemmer Kim og Bum får Alex afløb for livets ulidelige kedsommelighed ved at tage stoffer, begå overfald og dyrke sex. Da fælden klapper, og Alex bliver tvunget til at rette ind, gør systemet imidlertid brug af en helt anden slags vold.

”A Clockwork Orange er samfundssatirisk kritik, som passer vældig godt ind i en tid, hvor vi bliver frataget vores fri vilje og udkæmper en indre kamp mellem at overholde reglerne eller skeje ud; rette ind eller sige fuck det.” siger Nathalie Mellbye.

A clockwork orange
Foto: Anna Marín Schram

En glamourøs psykopat

Anthony Burgess’ klassiker A Clockwork Orange er en dystopisk rejse ind i et univers af vold, stoffer og sex. De dyriske drifter driver ned ad væggene i den unge generations korporlige opgør mod samfundet og statens nådesløse modsvar. Romanen fik kultstatus med Stanley Kubricks filmversion, der i år kan fejre 50-års fødselsdag.

A Clockwork Orange chokerer med sin sammenblanding af kunst og ondskab, Beethoven og punk, afstumpet vold og blodig ballet. Et gennemgående tema om frihed og ansvar i historien om en glamourøs psykopat bliver også en fortælling om farerne ved en inhuman stat, når målet helliger midlet.

“Selvom det ikke er retfærdiggjort, kan man jo godt forstå, at nogle vælger at reagere voldsomt, når de bli- ver frataget deres valgfrihed. Jeg mener ikke opfordre til vold og anarki, men jeg synes det er viktig at kun- sten beskæftiger sig med de sider af mennesket for at prøve at forstå dets mekanismer. Den vold, som Alex og hans kumpaner så frydaktig står for, kan jo også ses som ét udtryk i et samfund præget af frustration og magtesløshed, hvor det at handle på ens frustrationer kan give følelsen af magt og frihed tilbage.” siger instruktør Nathalie Mellbye.

A clockwork Orange
Foto: Anna Marín Schram

Kor og ny musik

Aarhus Teaters ensembleskuespiller Emil Prenter spiller den fordærvede og siden hærgede Alex, mens Sofia Nolsøe og det kommende ensemblemedlem, nyuddannede Lasse Steen, spiller bandemedlemmerne Bum og Kim. Nolsøe og Steen har derudover et hav af biroller, hvis skift markeres med små kostumeændringer.

Aarhus Teaters Kor har været en kunstnerisk ressource i så forskellige forestillinger som Erasmus Montanus, Lyden af de skuldre vi står på og KH Maries sansekoncert Intet er nok. I A CLOCKWORK ORANGE er koret barberet ned fra 24 til 6 personer, som hele tiden er på scenen.

Huskunstner Nathalie Mellbye står udover iscenesættelse også for kostumer og scenografi. Forfatter Bjørn Rasmussen har dramatiseret Burgess’ historie og skrevet nye sange til forestillingen, som spillerne selv har komponeret melodien til med hjælp fra lyddesigner Mads Horsbøl, mens Kim Glud skaber forestillingens lysdesign.

A CLOCKWORK ORANGE har premiere på Aarhus Teater Studio den 7. maj og spiller frem til den 19. maj.
Læs mere her.