Foto: Kasper Nybo Photography

Premiere på ny forestilling af Gunilla Lind Danseteater på DYNAMO i Odense fra 19.-21 maj.

SORRY NOT SORRY puster nyt liv i popkulturelle stereotyper og lader kvinderne på scenen fylde og larme, uden at undskylde. Kan vi tage kvinder med lange, svingende blå Ariana Grande-hestehaler seriøst? Og er stramme glimmer-outfits et no go, hvis man vi have en plads ved bordet?

Svingende hestehaler og oppustelig scenografi

SORRY NOT SORRY er farverigt, poppet, blødt, skinnende og inspireret af soft sculptures. Hvilket der udfordres af de lineære, kantede former og hårde materialer, vi ofte møder i byrummet. Kulturelt forbindes runde, organiske former og lette materialer ofte med noget blødt og dermed feminint – noget der helst ikke skal fylde eller larme.

Gunilla Lind gør op med den form for stereotyp kulturel bagage ved at skabe et insisterende og voluminøst udtryk. Både hos danserne og i musikken, der lader det bløde og det letter fylde og larme og tage al den plads det kan.

“Jeg inkorporerer symboler og referencer fra popkulturen og undersøger dem som kollektiv hukommelse. f.eks. ved at bruge farven lyserød i min forestilling Vanity of Modern Panic – V.O.M.P. Lyserød som i pige, pudder og pyntesyg, men også som i power, pussy og politik. Den lyserøde farve er mættet med kommercielle kvaliteter og kønspolitisk betydning. Den popper op i dit instafeed, i din kultursektion, i din garderobe og på din badeværelseshylde. Jeg bruger symbolerne både for at forstærke et emne, jeg vil formidle, men også for at lege med vores forventninger, skubbe til vores fordomme og skabe absurde udtryk.”
– Koreograf Gunilla Lind

Hellere lidt for meget end lidt for lidt

I Gunilla Linds arbejde er spørgsmålet om, hvorvidt noget er ”for meget” ofte dukket op. Ikke ud fra en personlig oplevelse, men mere som en automatisk opmærksomhed på, hvad omverdenen mon vil synes. Er det for meget glimmer, for meget farve, for meget pop? Samtidig har hele 2020’s virusangste omgang med andre menneskers kroppe og holdninger også forstærket hendes kunstneriske interesse i at arbejde koreografisk med at turde fylde rummet ud – både fysisk og personlighedsmæssigt.

SORRY NOT SORRRY er på den måde direkte inspireret af, hvordan spørgsmålet om ”for meget” er dukket op i hendes hidtidige kunstneriske arbejde og samtidig kulminationen på hendes to tidligere værker, VANITY OF MODERN PANIC – V.O.M.P. (2017) og LOVEU2ND (2019). I V.O.M.P bevægede forvredne pølsekroppe sig rundt på scenen mere og mere absurde at se på i deres humoristiske forsøg på at tilpasse sig tidens skønhedsidealer. LOVEU2ND tog udgangspunkt i digitale influencers skabt af algoritmer i et utopisk drømmeunivers med skabninger i duvende tyl på plateausko uden jordforbindelse.

”Hvis der er noget jeg ønsker, at min kunst skal, så er det at inspirere. Med SORRY NOT SORRY er jeg mindre optaget af at dykke dybt i selvcencurens evige spøgen, og mere interesseret i at skabe et rum der giver publikum lyst til selv at tage plads, give den gas og fyrer den af. Det kan måske sammenlignes lidt med min oplevelse af at se RuPauls Drag Race. Min livskvalitet stiger ganske enkelt, når jeg ser nogen, der har så sorry not sorry en adfærd og fremtoning. Hvis ikke vi giver os selv og hinanden lov til at fylde og tage plads, så kan vi jo aldrig strække os ud, nå nogen eller noget, eller løfte os op.”
– Koreograf Gunilla Lind

Spilleperioden er fra 19.- 21. maj 2021 på DYNAMO i Odense.

Du kan læse mere om Gunilla Lind Danseteater her

Du kan købe billetter og læse mere om SORRY NOT SORRY her

Hvis du er nysgerrig, kan du se en teaser på forestillingen her.