Foto: Jens Peter Engedal

Teaterforestillingen INSIDEREN om svindelsagen med udbytteskat for 410 mia. kr. i Danmark og Europa er stadig aktuel. Mens SKAT kæmper for at få Sanjay Shah udleveret fra Dubai, sender Teater Katapult sin anmelderroste forestilling på turné. Aarhusianerne får også chancen for se eller gense forestillingen på Katapult d. 7.-10. november. Herefter turnerer forestillingen til Sjælland, Fyn, København og Bornholm.

Inspireret af virkelige hændelser

INSIDEREN er en forestilling om bedrag, genialitet og grådighed, og så er det, det teaterstykke, der er inspireret af virkelighedens svindeldrama, udbytteskattesagen.

Både publikum og anmeldere var ved seneste opsætning begejstrede for finansthrilleren, der med banebrydende 3D-lyd og videoprojektioner byder publikum ind bag i hovedet på virkelighedens finansmand. En mand, der var med til at udtænke rovdrift-metoden, der lænsede statskasser og velfærden i Danmark og Europa for mindst 410 mia. kroner. Teater Katapult inviterer med turneen og repremieren i Aarhus endnu flere publikummer med ind i den unge finansmand og familiefars tankegang.

En leg med virkemidler

I forestillingen bliver der arbejdet med lyd, video og scenografi, der fører publikum ind i forskellige rum og verdener. Ved hjælp af høretelefoner med 3D-lyd, live-skuespil i en helt særlig scenografi og videoprojektioner, kommer man med den unge, svindlende jurist til møder, på natklub, i brusebadet og i forhør. Finansmanden angiver sine tidligere medsammensvorne i det lyssky finans-netværk og bliver anonymt kronvidne, som det også er foregået i virkelighedens sag om svindel med udbytteskat. Publikum oplever i INSIDEREN både hans penge-blodrus og dilemmaer.

”Ideen til INSIDEREN opstod, da jeg så en dokumentar, der hedder ’Mændene der plyndrede Europa’. Den rystede mig i dén grad. Måske fordi jeg oprindeligt er uddannet økonom, men også fordi, det er vildt dramatisk og med kæmpestor indflydelse på os alle. Hele tankegangen med meget stor frihed og meget lidt regulering på finansmarkederne siden 1980’erne har jo på en eller anden måde påvirket os som mennesker. Både finanssektoren, bankerne, politikerne og os som menigmand. Det handler, for at sige det grimt, om at rage til sig, så meget som overhovedet muligt,” siger Teater Katapults teaterchef, Torben Dahl.

Prisvindende lyd

Den helt særlige binaurale 3D-lyd i publikums høretelefoner samt forestillingens øvrige lyddesign står blandt andre tonemester Peter Albrechtsen for. Han stod blandt andet bag lydsiden på den Oscar-nominerede, danske dokumentar ‘The Cave’, og derudover er han Robert- og Bodilprisvinder for lyd i spillefilmen ‘Idealisten’. Fotograf og dokumentarfilmsinstruktør Sun Hee Engelstoft står også bag lydsiden på INSIDEREN. Han har bl.a. været nomineret til Robert- og Bodilprisen for dokumentaren ‘Forglem mig ej’. Sammen sørger de for, at lyden på filmisk vis kan flytte perspektiv og lokation.

3D-lyden gør, at alle blandt publikum vil opleve at sidde lige ved siden af hovedpersonen på scenen, der giver en følelse af at komme med helt ind i finansjunglen, hvor rovdyrene har frit spil!

INSIDEREN spiller i Aarhus d. 7.-10. november på Teater Katapult. Herefter tager den på turné til Teaterhøjskolen Rødkilde, Teater Momentum, Teater V og Bornholms Teater 

Tidligere artikelForholdet mellem illusion og virkelighed funkler i En Skærsommernatsdrøm
Næste artikelEn stemme til de ældre – Eutopia og Teatret Svalegangen søger medvirkende