Peter Kirk
Peter Kirk står uden støttekroner, men vil fortsætte Teaterøen. Foto: Teaterøen

Teaterøen på Refshaleøen i København er faldet ud af lille storbyteaterordningen i næste periode. Det betyder nul støttekroner til kræfterne bag Teaterøen, som nu er nødt til at tænke i andre baner.

”Vi er naturligvis ærgerlige over, at vi ikke kan rummes i tilskudsordningen for små storbyteatre, og det er en streg i regningen, at vi kommer til at undvære bevillingen, der hører med, siger Peter Kirk, der er direktør for Teaterøen, i en pressemeddelelse.

”Et sted som dette kan ikke drives uden tilskud. Eller rettere sagt, folder sig ikke så smukt og samfundsberigende ud uden tilskud, med de nuværende strukturer og vaner indenfor kulturen”, siger han

Peter Kirk har gennem pressen hørt, at en begrundelse skulle være, at kræfterne bag Teaterøen også har lagt et fokus på etableringen af et teater på Møn.

Det argument accepterer han dog ikke.

Teaterøen
Teaterøen på Refshaleøen. Foto: PR

”Vi anerkender ethvert politisk valg og anekender at der må være politiske prioriteringer, men dette argument kan vi ikke acceptere”, siger han.

”At vi har etableret endnu en kulturinstitution, vidner blot om det særlige kulturelle iværksætteri, vi udviser”.

Har også skabt Teater Møn

Teaterøen er ikke stoppet i sin udvikling i den periode, hvor Peter Kirk sammen med sin kone, Tilde Knudsen, kunstnerisk leder af Asterions Hus har skabt Teater Møn.

Tværtimod, mener Kirk, er både faciliteter og aktiviteter på Teaterøen udvidet og udviklet.

”Vi er fuldt og fast overbeviste om, at Teaterøen har sin berettigelse som en del af Københavns kulturliv, som platform for scenekunstmiljøet og hos publikum. Derfor vil vi nu gå i dialog med politikerne, fondene og branchen om at finde løsninger for, hvordan Teaterøen kan blive ved med at spire og gro fremover.”

Teaterøen kender den generelle økonomiske virkelighed for kulturen og vi må som det samlede felt af kulturaktører beklage, at den politiske vilje til at investere i kunsten og kulturen er begrædeligt fraværende.

Det må være vores fælles ønske som land at vi investerede mere i disse værdier. At en storby som København ikke har rum i økonomien til at give bedre vilkår for et sprudlende (scene)kunstmiljø er ærgerligt, mener Kirk, der nu vil tage Teaterøens nye virkelighed til efterretning og fortsætte i en ændret form. Hvordan denne form så bliver, vil vi bruge den kommende tid til at definere”, siger direktøren, der sidst tænkte ud af boksen i forbindelsen med opsætningen af Romeo og Julie.

Teaterøen
Peter og Tilde i Romeo og Julie. Foto: Teaterøen/PR

Den historie kan læses her